ALLE WORKSHOPS

Workshop ‘WMCZ en verhuur’
De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) vormt (nog) de wettelijke basis voor medezeggenschap en overleg van de cliëntenraden. De WMCZ beschrijft onder andere de regels voor de samenstelling van de cliëntenraad en de manier van overleg tussen de bestuurder en de raad. De wet geeft ook aan bij welke beslissingen de cliëntenraad in elk geval…

Workshop ‘Voorzitter (centrale) cliëntenraad’
Het voorzitten van een cliëntenraad lijkt vaak gemakkelijker dan het is. Soms lijkt een cliëntenraad op een kruiwagen met kikkers: hoe houd je ze allemaal binnen? Jouw taak is ook om te zorgen voor focus binnen de raad: het uitvoeren van de medezeggenschap. En dan liefst ook nog in een prettige sfeer en met goed…

Workshop ‘Van Medezeggenschap naar Participatie’
Decentralisatie, flexibiliteit, zelfsturende teams, efficiëntie, inzet van mantelzorgers en vrijwilligers, meer inzetten op eigen kracht en participatie van cliënten. Dat zijn de actuele ontwikkelingen. Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘Strategisch onderhandelen’
Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’. In deze training is aandacht voor (in willekeurige volgorde):

Workshop ‘Scheiden van Wonen en Zorg’
Is scheiden van wonen en zorg binnen uw zorgorganistaie aan de orde? Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘Meer impact op de samenwerking met de Raad van Toezicht’
Het toepassen van procedures en regels alleen, is voor cliënten niet effectief meer. Zij hebben de verwachting dat hun instelling de beste zorg levert en dat ze te maken hebben met medewerkers die met passie hun werk betekenisvol kunnen doen. Cliëntenraden willen hierbij nadrukkelijk betrokken worden. Raden van Toezicht in de zorg zien ook steeds…

Workshop ‘Effectief vergaderen’
In de workshop wordt gebruik gemaakt van audio/video apparatuur en er wordt gewerkt met een rollenspel. Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘De rol van de Cliëntenraad bij kwaliteit van (langdurige) zorg’
Kwaliteitsinstrumenten: wat kan de cliëntenraad daarmee? Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘De Cliëntenraad in de eerstelijns gezondheidszorg’
Hoe kun je een cliëntenraad bij een gezondheidscentrum, een huisartsenpraktijk of andere eerstelijns gezondheidscentrum vorm geven? Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘Contact met de achterban’
Voor medezeggenschapsorganen zoals (centrale) cliëntenraden is het contact met de achterban noodzakelijk, maar het is ook lastig te organiseren. Vaak worden wel notulen of korte samenvattingen van de vergaderingen verspreid. Doorgaans komen ook daarop geen tot weinig reacties. En als je eens een oproep doet, reageren daarop telkens weer dezelfde mensen. Deze workshop is op…

Workshop ‘Cliëntenraad ziekenhuis bij kwaliteit- en patiëntveiligheid’
Hoe kan een cliëntenraad gebruik maken van de kwaliteits- en veiligheidssystemen om informatie te verkrijgen die haar iets zegt over de kwaliteit en veiligheid in het ziekenhuis? Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘Bijbetalingen voor cliënten in de Langdurige Zorg’
Laat u als cliëntenraad op de hoogte stellen van regelgeving en toetsing met betrekking tot bijbetalingen in de langdurige zorg. Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘Cliëntenraad en klachten en geschillen in de zorg’
De wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (WKKGZ) biedt kansen voor cliënten en instellingen op verbetering van zorg! De WKKGZ geeft ook ruimte aan cliënten om hun verhaal te doen. Over wat er naar hun mening niet goed ging en hoe de zorg kan verbeteren. Zorginstellingen worden hierdoor gestimuleerd maximaal te luisteren en hiervan te…

Workshop ‘Het leiden van een (centrale) cliëntenraad (onafhankelijk) Voorzitter)’
Het voorzitten van een cliëntenraad lijkt vaak gemakkelijker dan het is. Soms lijkt een cliëntenraad op een kruiwagen met kikkers: hoe houd je ze allemaal binnen? Jouw taak is ook om te zorgen voor focus binnen de raad: het uitvoeren van de medezeggenschap. En dan het liefst ook nog in een prettige sfeer en met…

Workshop ‘De cliëntenraad en het cliëntenperspectief’
Het cliëntperspectief, zicht op de kwaliteit van zorg en op de leefwereld van de cliënt, is een hot item! In de pers, organisatorisch en in wetten en regelingen wordt het belang van ‘de cliënt’ steeds meer benadrukt. Voor organisaties is het een forse klus om het cliëntenperspectief optimaal in te bedden. Voor cliëntenraden is dit een grote…

Workshop ‘AVG, wat moet de cliëntenraad ermee?’
De Algemene Verordering Gegevensbescherming, oftewel de ‘AVG’ is op 25 mei 2018 van start gegaan. In de periode daarvoor liepen mailboxen vol met berichten van bedrijven die hun privacystatement aankondigden of die vroegen om toestemming voor het toesturen van hun nieuwsbrief. Maar wat betekent de AVG voor zorginstellingen? En hoe heet wordt die soep gegeten?…

Workshop ‘Cliëntenraad en digitale zorgtechnologie’
Als cliëntenraad komt u er af en toe mee in aanraking: meedenken over mogelijkheden om cliënten en mantelzorgers ook met digitale zorgtechnologie te ondersteunen. Met sensoren, een zorgrobot of cliëntenportaal. Langzaam maar zeker doet ehealth/digitale zorg zijn intrede in de zorg. Dan is het goed dat u daarover kunt meepraten. Deze workshop is op aanvraag….

Workshop ‘Lezen begroting’
Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop ‘Medezeggenschapsregeling Wmcz2018’
Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Workshop Wmcz2018
WET VOOR CLIËNTEN EN CLIËNTENRADEN IN DE ZORG! Deze workshop is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop ‘inschrijven’.

Regel en wetgeving, rechten en plichten cliëntenraad
De Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018) vormt sinds 1 juli 2020 de wettelijke basis voor cliënten medezeggenschap, inspraak en overleg. De WMCZ 2018 beschrijft de regels voor de samenstelling van de cliëntenraad/cliëntenraden en de manier van overleg tussen de bestuurder en de raad. De wet geeft daarmee de spelregels aan voor het handelen van…

Profileren Cliëntenraad en Werven nieuwe leden
Voor cliëntenraden kan het lastig zijn om nieuwe, geschikte leden te vinden. Waar vind je mensen die de benodigde kwaliteiten bezitten, tijd willen maken voor de cliëntenraad en die ook nog eens betrokken zijn bij de organisatie? Deze webinar geeft praktische handvatten voor het werven van nieuwe leden én nodigt de cliëntenraad uit om kritisch…