Een nadere uitleg van de de aspecten van de BASS-formule:
Bejegening: een gelijkwaardige benadering van de cliënt. De kern van bejegening is respectvol communiceren. In de vorm van een gelijkwaardige dialoog. De cliënt wil gehoord en begrepen worden. Informatie moet helder, duidelijk en begrijpelijk zijn. Dit vergt van de zorgverlener een communicatieve beroepshouding die zich richt op het goed luisteren en informeren.
Aandacht: bewustzijn van de cliënt als mens. De kern van aandacht is toewijding en toevertrouwen. De zorgverlener moet de cliënt met een zekere toewijding tegemoet treden. Toewijding vraagt aandacht voor de patiënt als mens. Als de cliënt zich als mens met toewijding tegemoet getreden voelt, zal hij zich eerder toevertrouwen aan de zorgverlener.
Service: een cliëntvriendelijke omgeving De kern van service is klantvriendelijkheid. Deze klantvriendelijkheid is terug te zien in (extra) diensten en producten (servicedesk, informatiebalie, bewegwijzering, winkeltje, kerk, restaurant etc.) die het verblijf of de behandeling van de cliënt makkelijker en aangenamer maken.
Sfeer: een voor de cliënt (wel)behaaglijke omgeving De kern van sfeer is Gastvrijheid. Een prettige sfeer heeft impact op het welbevinden van de cliënt. Een prettige sfeer creëren kan bijvoorbeeld door het zorggebouw ook maatschappelijke functies te geven (theater, zwembad, fitneszaal, winkelplein etc.) of door een bepaalde indruk te wekken (een resort of een hotel bijvoorbeeld) Met daglicht, geur, muziek, kleur kan een sfeer gecreëerd worden die helend is voor de cliënt.
Nb: Het is aan het bestuur/management van een zorginstelling de BASS-formule te operationaliseren. We mogen ervan uit gaan dat zorgverleners hun gaven en talenten dienstbaar willen inzetten voor hun medemens: In ieder huis waar ik binnentreed, zal ik slechts komen in het belang van mijn patiënten (citaat: eed van Hippocrates).
Geen reactie's