Rol Cliëntenraad bij audit
Tot op heden was het min of meer afhankelijk van de desbetreffende auditor die het auditprogramma opstelde of er tijdens de audit werd gesproken met één of meerdere cliëntenraden binnen de organisatie. Voortaan is het verplicht om bij iedere audit in een organisatie een gesprek met de Cliëntenraad of raden op te nemen in de audit.
Een recente aanvulling op de HKZ normeisen is dat tijdens audits gesproken wordt met de cliëntenraad en ook dat het is toegestaan te spreken met individuele cliënten.Het doel van deze nieuwe eis is input te krijgen vanuit cliëntenperspectief over het functioneren van de organisatie.
De volledige eis luidt: (addendum m.b.t. NTA 8224)
Met het doel input te krijgen over het functioneren van de organisatie:
– wordt tijdens audits gesproken met de cliënten-vertegenwoordiging
– is het toegestaan om te spreken met individuele cliënten.
NCZ bereidt momenteel een workshop over de betrokkenheid van de cliëntenraad bij de audit voor om cliëntenraden tips & tools te geven en een serieuze gesprekspartner te laten zijn bij de audit. Er zijn verschillende erkende auditoren om deze workshops te geven maar ook om desgewenst interne ondersteuning te bieden bij het betrekken van de cliëntenraad bij de audit.
Vragen of input voor dit thema horen wij graag! deze kunt u mailen naar: marika@ncz.nl