Zorgblog Dames THe-blik ‘thuis voelen’

Zorgblog Dames THe-blik 'thuis voelen'

10 apr Zorgblog Dames THe-blik ‘thuis voelen’

De Dames THe, Tineke van den Klinkenberg en Hetti Willemse, gaan sinds 2011 onverwachts op zorgvisite bij verpleeghuizen en woonzorgcentra door heel Nederland. Ze beoordelen de huizen op het ‘thuis voelen’ en kijken ernaar met de blik van: hoe zouden wij dit verpleeghuis voor onze eigen vader of moeder vinden?
Voor Waardigheid en Trots deelden zij een blogserie met ervaringen om goede zorg te stimuleren.

In THe-blikken hebben zij het vooral over de gewone dingen van het leven van ouderen in een verpleeghuis om het thuis voelen mogelijk te maken. Maar hoe ga je daar nu zelf als zorgorganisatie/zorglocatie en cliëntenraad mee aan de slag?
Elke zich respecterende zorgorganisatie heeft ‘de bewoner’ of ‘de cliënt centraal’ hoog in het vaandel staan. Cliënten- en naastenparticipatie en medezeggenschap zijn dan ook sleutelwoorden die zij te pas en te onpas tegenkomen. Zijn dat loze woorden of wordt er (opr)echt invulling aan gegeven? Om die vraag te beantwoorden nemen zij u mee in de bevindingen van het traject ‘Cliënten Vertegenwoordigen’ dat op een groot aantal verpleeghuislocaties is uitgevoerd, in het kader van het landelijke programma ‘Waardigheid en Trots op locatie’. Het doel ervan was om als zorgorganisatie en cliëntenraad, met elkaar voor de eigen locatie de waardevolle zorg en thuis-voelen-agenda op te stellen. Een agenda waarin je met elkaar vastlegt wat je belangrijk vindt om vanaf het begin tot eind waardevolle zorg en thuis voelen voor bewoners en hun naasten mogelijk te maken. En in het verlengde daarvan voor de medewerkers: plezierig werken. Als cliëntenraad en zorgorganisatie sta je -ieder vanuit zijn eigen rol- immers voor hetzelfde belang: de kwetsbare bewoner. Je bent daarin elkaars bondgenoten.

Uiteindelijk gaat het om het welbevinden van de bewoners, de alledaagse dingen voor een prettige oude dag op de veelal laatste woonplek in je leven. De benodigde zorg daaraan dienstbaar te laten zijn. Het gesprek dáárover als zorgorganisatie en cliëntenraad te voeren.

Er zijn grote verschillen in het stadium waarin zorglocaties zich bevinden zowel qua wijze van invulling geven aan medezeggenschap als het hebben van een gezamenlijk inhoudelijke basis. Vaak werd bij de start van een traject gezien dat de organisatie, de formaliteit, de overhand heeft in de agenda invulling.
Via het traject ‘Cliënten Vertegenwoordigen’ wordt het moeten vanuit de wet- en regelgeving omgedraaid naar willen met elkaar, in het belang van de kwetsbare bewoner.

Hardnekkig is ook dat de agenda vaak ad hoc en/of laat beschikbaar is. ‘De stapel stukken wordt als het ware over de schutting gegooid’. Medezeggenschap als sluitstuk. En de vrijwillige cliëntenraadsleden moeten er maar weg mee weten. Medezeggenschap serieus nemen betekent dat de zorgorganisatie de cliëntenraad vroeg in het denkproces betrekt, deze goed faciliteert en voorziet van een proactieve, onafhankelijke ondersteuning, die op beleidsniveau denkt en werkt. Het is geen werk dat de secretaresse van de Raad van Bestuur of de locatiemanager er wel eventjes bij doet.
Het traject ‘Cliënten Vertegenwoordigen’ resulteerde er ook in dat je geen egeltjesgedrag naar elkaar hoeft te vertonen, dat je als locatiemanager niet met het lood in de schoenen naar het overleg met de cliëntenraad hoeft te gaan. Maak het ontspannen met elkaar. Doe eens wat leuks, zoals een excursie naar een ander huis om ideeën op te doen en plak er een etentje of voorstelling aan vast.

Het blijkt een eyeopener voor zowel medewerkers als cliëntenraadsleden als je gezamenlijk de agenda begint te vullen vanuit het vertrekpunt: wat is van belang voor de bewoner en wat betekent een voorgestelde maatregel voor hen?

Meer lezen over de Dames THe-blik? Klik HIER om het volledige bericht te lezen en klik HIER om ook andere blogs van Dames THe-blik in te zien.

Bron: Waardigheid en Trots

Geen reactie's

Geef een reactie

Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!