Uitvoeringsregeling Wkkgz
In de Uitvoeringsregeling Wkkgz staan de basiseisen voor erkenning van een geschilleninstantie. Ook bevat de regeling nadere regels voor ziekenhuisbloedbanken. Wkkgz staat voor Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
In de Uitvoeringsregeling Wkkgz staan de basiseisen voor erkenning van een geschilleninstantie. Ook bevat de regeling nadere regels voor ziekenhuisbloedbanken. Wkkgz staat voor Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
Marika is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
Verslag symposium 7 november 2014: ‘de positie van Cliënten medezeggenschap in de zorg’. Het NCZ organiseert met de regelmaat van de klok symposia, leergangen en workshops om de positie van cliëntenraden te versterken, hen te informeren en kennis up to date te houden. In het mooie en gastvrije Auditorium van…
Een onderzoek naar het functioneren van de cliëntenmedezeggenschap in Nederland. Sinds de invoering van de Wmcz-2018 komen hier veel vragen over bij NCZ….
Al geruime tijd is Yvonne Nijhuis met veel plezier werkzaam voor de zorgsector, als specialist gezondheidsrecht en arbeidsrecht. Daarnaast heeft zij zelf de nodige bestuurlijke ervaring opgedaan in de zorg.
Het Zorginstituut Nederland heeft het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2017-2022 opgenomen in het register voor kwaliteitsstandaarden. Het nieuwe Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg is het resultaat van een omvangrijke en intensieve samenwerking en is nu de norm voor de hele sector. Het vernieuwde kader is gebaseerd op persoonsgerichte zorg aan cliënten en helpt teams om…
Mariska Pikaart schrijft namens SBI Formaat over het belang van medezeggenschap, juist nu tijdens de coronacrisis. Soms is fysiek vergaderen hierbij nodig.
Voor een onderzoek naar de visie van cliëntenraden op toezicht en op de samenwerking CR en RvT zoeken we deelnemers voor een online focusgroep op 22-9-20.