Dag 1 Crisis en de rol van de cliëntenraad (Hans van Dinteren)
(kennisdeling, reflectie, informatie, uitwisseling)
- WMCZ (kennisdeling, uitwisseling)
- Wat staat er wel in de wet en wat niet. Hoe kun je daarmee omgaan
- Hoe is de medezeggenschap ingericht, wat moet en wat mag
- Welke ontwikkelingen ten aanzien van de medezeggenschap zijn er op korte en middellange termijn te verwachten
- Rol van de ambtelijk secretaris in relatie tot de (c)cr en de raad van bestuur (kennisdeling, reflectie, uitwisseling)
- Welke rollen kun je innemen
- Welke rollen passen bij jou als AS
- Welke manier van communiceren past bij de verschillende rollen
- Crisis en de rol van de cliëntenraad
- Welke rollen hebben de cliëntenraad en de AS in een crisissituatie
- Wat zijn de gevolgen van een crisis voor de cliënten en voor de organisatie
- Kies je voor formeel of informeel overleg
- Welke acties kun je inzetten om de raad en de AS betrokken te houden
- Welke acties onderneem je naar de achterban
Dag 2 Onafhankelijkheid en toekomst (Hans Jonkman)
- Governancecode Zorg (2017) – vanuit governanceperspectief naar cliëntmedezeggenschap kijken (informatie, uitwisseling)
- Wat is de Governancecode en hoe is deze ontstaan
- Wat is de rol van de raad van toezicht in een maatschappelijke organisatie
- Op welke momenten komen de raad van toezicht en de cliëntenraad elkaar tegen en hoe stel je je dan op?
- Cliëntenperspectief in alle lagen van de organisatie (kennisdeling, uitwisseling, reflectie)
- Wat zijn de onderdelen van het cliëntenraadswerk?
- Van cliëntenraden wordt verwacht dat zij het cliëntenperspectief inbrengen. Wat is eigenlijk het cliëntenperspectief?
- Met welk verlies heeft de cliëntengroep van jouw cliëntenraad te maken?
- Hoe zorgt je cliëntenraad – in samenwerking met de organisatie – ervoor dat het cliëntenperspectief in alle lagen van de organisatie wordt ingebracht?
- Invloed van de cliëntenraad (reflectie, oefenen)
- Wat wordt bedoeld met invloed en betrokkenheid en hoe vergroot je je invloed;
- Oefening met de cirkel van invloed en betrokkenheid.
- Creatief blijven denken – soms is het lastig om creatief te blijven denken als je regelmatig vergaderd met een vaste groep mensen (reflectie, oefenen)
- De Denkhoeden van De Bono stimuleren om problemen vanuit meerdere perspectieven te benaderen;
- Met behulp van situaties uit de dagelijkse praktijk van de cursisten proberen we de Denkhoeden van De Bono uit.
Dag 3 Groepsprocessen, planmatig werken en financiën (Hans van Dinteren)
- Welke groepsprocessen neem je waar (groepswerk en uitwisseling)
- Welke rollen nemen mensen in de groep in (kennisdeling, uitwisseling, training)
- Hoe kun je effectief en efficiënt vergaderen (kennisdeling, uitwisseling, reflectie)
- Hoe krijg je de (c)cr zover
- Het proces om tot een besluit te komen kun je op meerdere wijzen vormgeven (kennisdeling, uitwisseling, reflectie)
- BOB-model (beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming)
- Planmatig werken (kennisdeling, plan maken)
- Waar haal je de bouwstenen voor een jaarplan/werkplan vandaan
- Hoe kom je tot een goed jaarplan voor een (c)cr
- Jaarrekening en begroting: cliëntenraden hebben adviesrecht op de jaarrekening en de begroting. Maar met welk doel en uitgangspunt doe je dat als cliëntenraad eigenlijk (kennisdeling, uitwisselen, reflectie)
- Hoe ziet de financiële cyclus er uit
- Welke onderdelen zitten er in een jaarrekening en een begroting
- Hoe zorg je ervoor dat je ook naar financiën blijft kijken vanuit het cliëntperspectief? Wat betekent dat voor de vragen die je aan de organisatie stelt
- We kijken naar een aantal onderdelen die het meest raken (direct of indirect) aan het cliëntperspectief
- We werken met een begroting en een jaarrekening van een zorginstelling als voorbeeld
Dag 4 Adviezen geven (Richard Raaphorst) en communicatie (Lisette Verploegen)
- Een adviesaanvraag beoordelen: Je kunt vanuit verschillende invalshoeken kijken naar een adviesaanvraag. Een manier om dit te doen is middels een kansen-risicobenadering (kennisdeling, uitwisseling, oefenen)
- Hoe verhouden kansen en risico’s zich tot doelstellingen van de cliënt, het cliëntperspectief
- Hoe kun je gebruik maken van een kansen- en risico-inventarisatie ? Met de methode probeer je zicht te krijgen op de gevolgen van de aanvraag op de korte en de langere termijn.
- Wat betekenen keuzes op korte- en op langere termijn?
- Hoe kun je al deze afwegingen op inzichtelijke wijze ordenen en tot een goed advies komen?
- We werken vanuit een casus die aansluit aan de actuele praktijk van de meeste zorginstellingen
- Communicatie binnen de (C)CR en communicatie met de bestuurder (kennisdeling, oefenen, uitwisseling)
- Waar gaat het om bij communicatie: spreken, luisteren en non-verbaal gedrag
- Hoe kun je de onderlinge communicatie beïnvloeden als ambtelijk secretaris zonder dat je het gesprek over gaat nemen van de CR-leden
- Hoe kun je de (C)CR stimuleren meer uit het gesprek met de bestuurder te halen
-
- Roos van Leary: hoe beïnvloedt dat wat je zegt de ander en omgekeerd
- De kracht van feedback (kennisdeling, oefenen, reflectie)
- Hoe kun je feedback inzetten om de communicatie te verbeteren
- Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om feedback effectief in te kunnen zetten
Dag 5 Beoordelen beleid en onderhandelen (Hans van Dinteren)
- Visie op medezeggenschap (groepswerk, reflectie, uitwisseling)
- Controleren of mee-beleid ontwikkelen
- Wat betekent die keuze voor de werkwijze van de (c)cr of de AS
- Hoe vertaal je die visie in concrete acties binnen het proces van beleidsvorming
- De (C)CR krijgt beleidsstukken ter beoordeling voorgelegd. Beleid beoordeel je vanuit je eigen opvattingen over goede zorg en vanuit je rol als (C)CR. Daarvoor moet je een aantal zaken op orde hebben (kennisdeling, groepswerk, uitwisseling, reflectie):
- Wat is de visie van de (C)CR op medezeggenschap en hoe vertaal je dat in een checklist voor het beoordelen van beleid (inhoud)
- Welke elementen horen in ieder beleidsstuk of in iedere adviesaanvraag te zijn opgenomen en hoe vertaal je dat in een checklist (vorm)
- De (c)cr onderhandelt voortdurend met de raad van bestuur. Jij als AS onderhandelt mogelijk regelmatig namens de (c)cr, maar mogelijk ook wel met de (c)cr (kennisdeling, uitwisseling, oefenen)
- Wat zijn de basale kenmerken van onderhandelen
- Welke onderhandelingsstijl hanteer jij
- Welke tactieken kun je inzetten
- Capita selecta: onderwerpen die in de loop van de cursus zijn ingebracht en die nog niet aan de orde zijn geweest.
De indeling van de lesdagen en de trainers kan nog wijzigen.