9 november 2022 Opleiding Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad®

9 november 2022 Opleiding Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad®

 3.500,00

De NCZ beroepsgerichte Opleiding Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad® of cliëntenraad ondersteuner is een CPION gecertificeerde opleiding op HBO-niveau.

Opleiding Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad®,
Coach of Ondersteuner (Centrale) Cliëntenraad
CPION gecertificeerd, HBO-niveau

Een ambtelijk secretaris of cliëntenraad ondersteuner bevindt zich vaak op het snijvlak van de zorginstelling en de cliëntenraad. Je hebt overleg met allerlei mensen in de organisatie en je bent daar meestal ook in dienst. Maar je werkt voor de cliëntenraad en je bent in die hoedanigheid onafhankelijk. Hoe geef je vorm aan die rol?

De cliëntenraad heeft als opdracht om vanuit het cliëntperspectief invloed uit te oefenen op de besluiten en de handelwijze van de zorginstelling. Hoe kun je als Ambtelijk Secretaris die rol van de cliëntenraad stimuleren en bevorderen zodat de cliëntenraad in de positie wordt gebracht om deze rol ook te kunnen vervullen?

NCZ hecht veel belang aan de ondersteuning die cliëntenraden en hun leden nodig hebben. Om dat te benadrukken, heeft NCZ een geregistreerde beroepsgerichte opleiding tot Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad ontwikkeld.

De opleiding is gecertificeerd door CPION en degenen die de opleiding met minstens een voldoende afsluiten, ontvangen een diploma en worden opgenomen in het SPEN-register (Lloyds).

In deze gecertificeerde opleiding
  • Frissen we de kennis van de relevante wetgeving op.
  • Denken we na over jouw rol in de organisatie.
  • Verdiepen we ons in de processen die zich afspelen binnen de cliëntenraad en tussen de cliëntenraad en de raad van bestuur en kijken we naar communicatie en rollen binnen de groep en jouw rol in deze processen.
  • Staan we stil bij de rol en positie van de cliëntenraad en van jou in crisissituaties.
  • Onderzoeken we hoe je vanuit een visie op medezeggenschap het accent van het werk van de cliëntenraad kunt verschuiven van controleren naar mee-beleid ontwikkelen.
  • Maken we een checklist voor het beoordelen van beleid.
  • Maken we een aanzet voor een jaarplan/werkplan.
  • Kijken we hoe je effectief en efficiënt kunt vergaderen.
  • Onderzoeken we het besluitvormingsproces en kijken we hoe dat verbeterd kan worden.
  • Verdiepen we ons in onderhandelen en kijken we naar onderhandelingsstijlen.
  • Onderzoeken we ontwikkelingen in organisaties en in de zorg en de effecten ervan op de medezeggenschap door cliëntenraden.
  • Maken we een plan hoe je de cliëntenraad kunt verleiden om intensief contact met de achterban te onderhouden.
Tijdens de opleidingsdagen is er gelegenheid voor
  • Kennisdeling.
  • Uitwisselen van ervaringen.
  • Kennismaken met werk- en handelwijzen die je in je eigen praktijk kunt toepassen.
  • Praktijkoefeningen.
  • Nadenken en reflecteren.
Algemene informatie
  • De lesdagen zijn: 15 maart, 13 april, 11 mei, 1 juni en 22 juni 2022
  • Een lesdag duurt telkens van 9.00 uur tot 16.00 uur, onderbroken door een uur lunchtijd.
  • De prijs voor de opleiding bedraagt € 3050,00 inclusief koffie, thee, fris, lunch, lesmateriaal, diploma en vermelding in het SPEN register.
  • De locatie is Vergader en Congrescentrum De Schakel, Oranjelaan 10, 3862 CX  Nijkerk
     (Natuurlijk worden alle corona-maatregelen die dan van kracht zijn gehanteerd).
  • Voorafgaand aan iedere lesdag ontvang je huiswerk voor de opleiding, tijdsduur per huiswerkopdracht maximaal 1 uur.
  • De opleiding is gebaseerd op deelnemers met een hbo werk- en denkniveau.
  • De opleiding is bedoeld voor ambtelijk secretarissen van cliëntenraden en cliëntenraadsondersteuners.
  • Specifieke voorkennis is niet vereist.
  • Tijdens de opleiding kan de inhoud aangepast worden aan de vragen van de deelnemers.
  • De opleiding wordt afgesloten met een eindopdracht (examen).
  • Na behalen van het examen ontvangen de deelnemers een CPION erkend diploma en een registratie in het Abituriëntenregister.
  • De hoofddocent en coördinator van de opleiding is Lisette Verploegen.
  • Dagen of dagdelen van de cursus worden door andere aan het NCZ verbonden trainers verzorgd, te weten: Hans van Dinteren en Kitty van de Vossenberg.
  • De opleiding Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad is door de accreditatiecommissie van de SCOOR-RMZO geaccrediteerd voor 10 PE punten. Ambtelijk Secretarissen die als MZ trainer/opleider zijn geaccrediteerd/geregistreerd door het RMZO-SCOOR register komen hiervoor in aanmerking.
  • Deelnemers aan deze CPION-geregistreerde opleiding kunnen in aanmerking komen voor de Subsidieregeling STAP 
Dag 1 van de opleiding

Dag 1 Kaders van de opleiding, wetgeving en takenpakket ASC (Lisette Verploegen en Hans van Dinteren)

Thema’s die aan bod komen:

– Kennismaking
– Taak, rol en positie van de ASC;
* verschillende rollen
* takenpakket/functieomschrijving
* bewustwording van rol die je als ASC vervult in samenwerking met het dagelijks bestuur van de (centrale) cliëntenraad
* verschillende soorten cliëntenraden

– Intervisie
WMCZ 2018;
* kaders van de wet
* inrichting MZ (C)CR/OR, verwantenraad/bewonerscommissie, wat moet, wat mag?
* medezeggenschapsregeling
* actuele ontwikkelingen
* visie op medezeggenschap
* overige wetgeving

Doel/resultaat:

– Zicht op de kaders, opzet, structuur en werkwijze van de opleiding
– Verwachtingen over en weer zijn duidelijk
– Methodische casuïstiek aanpak via intervisie
– Zicht op taak, rol, positie van AS
– Kennis van WMCZ
– Start visieontwikkeling: waarom cliëntenmedezeggenschap

Tijdsinvestering huiswerk: 2,5 uur

Dag 2 van de opleiding

Dag 2 Interne medezeggenschap, netwerk en werkprocessen  (Kitty van de Vossenberg)

Thema’s die aan bod komen:

– Het interne netwerk: Verkenning van de relatie bestuur-toezicht-medezeggenschap en de (mogelijke) rol van de ASC hierbij

– Werkprocessen (centrale) cliëntenraad;
* afstemming met de RvB/MT/RvT/OR/VAR
* oefenen met Cirkel van invloed (met name als ASC)
* grenzen van de medezeggenschap
* intervisie

Doel/resultaat:

– Zicht op Governancecode 2017
– Intern MZ-netwerk in kaart
– Criteria ontwikkelen t.a.v. casuïstiek vanuit Cliënten perspectief

Tijdsinvestering huiswerk: 2,5 uur

Dag 3 van de opleiding

Dag 3 Financiële cyclus, teamrollen en vergadertechniek (Hans van Dinteren en Kitty van de Vossenberg)

Thema’s die aan bod komen:

– Financiële cyclus
– Jaarrekening/begroting
– Analyse van een begroting
– Crisismanagement en analyse van samenhangende mechanismen
– Vergadertechniek
– BOB-model
– Teamrollen Belbin
– Intervisie

Doel/resultaat:

– Zicht op financiële cyclus en geoefend
– Analyse van begroting en jaarrekening vanuit cliëntenperspectief.
– Planmatig werken/jaarplan
– Kennis over theorie groepsprocessen/teamvorming en de rol van de ASC
– Vergadertechniek en de rol van de ASC

Tijdsinvestering huiswerk: 2,5 uur

Dag 4 van de opleiding

Dag 4 Beoordeling adviesaanvraag  en  schriftelijke communicatie  (Lisette Verploegen) 

Thema’s die aan bod komen:

– Beoordeling advies/instemmingsaanvraag

– Tips en tricks voor het schrijven van een advies, notulen, jaarverslag

– Intervisie

Doel/resultaat:

– Zicht op schriftelijke communicatieve vaardigheden
– Zicht op procedurele en inhoudelijk advies/ instemmingsaanvraag
– Beoordelen van een advies aanvraag en schrijven van een advies

Tijdsinvestering huiswerk: 2,5 uur

Dag 5 van de opleiding

Dag 5 Gezichtsbepalers in de (C)CR , cliëntenraadpleging  en werving (Lisette Verploegen en Kitty van de Vossenberg)

Thema’s die aan bod komen:

– Visie op medezeggenschap
– Gezichtsbepalers (C)CR
– Visie op uitvoering functie ASC
– Intervisie
– Cliëntenraadpleging/Contact achterban
– Werving van nieuwe leden voor (C)CR

Doel/resultaat:

– Visie op medezeggenschap
– Cliëntenparticipatie/Achterban contact
– Visie op positie ASC
– Profilering (C)CR

Tijdsinvestering huiswerk: 2,5 uur

Dag 6 van de opleiding

Dag 6:  Communicatie, cultuur en presentatie eindopdracht

Thema’s die aan bod komen:

– Communicatie en Cultuur in (C)CR en de rol van de AS
– Plan van aanpak
– Presenteren en profileren als AS

Doel/resultaat:

– Zicht (op aanpak) communicatie en cultuur in de CR
– Presentatie eindopdrachten

Tijdsinvestering huiswerk: 2,5 uur

Eindopdracht/Examen

De eindopdracht bestaat uit:

– Uitwerken van een persoonlijk actiepunt voor jou als Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

– Uitwerken van een actiepunt voor jouw (centrale) cliëntenraad

Op dag 6 geef je een presentatie van jouw eindopdracht en profileer je jezelf als ASC.

Na afronden van de opleiding met minimaal een voldoende voor je eindopdracht, ontvang je een een CPION erkend diploma en een registratie in het Abituriëntenregister. Zie hier meer informatie over een registeropleiding.

Voor wie

De opleiding is bedoeld voor een (toekomstige) Ambtelijk Secretaris, Coach of Ondersteuner van een (Centrale) Cliëntenraad.

De opleiding is gebaseerd op HBO werk en denkniveau.

Specifieke voorkennis is niet vereist. Wel wordt er van tevoren een telefoongesprek gepland om wederzijdse verwachtingen t.a.v. deelname aan de opleiding te bespreken.

Uw Trainers
Folder
De prijs

€ 3500,00 voor zes dagen, inclusief koffie, thee, water, versnaperingen, lunchbuffet, lesmateriaal, eindtoets, CPION erkend diploma en registratie in het Abituriëntenregister.

BTW wordt niet berekend vanwege CRKBO registratie.

Kijk in de volgende tab hieronder voor subsidiemogelijkheden!

Subsidiemogelijkheden

Bent u werkeloos of herintredend en ontvangt u een uitkering van het UWV? Onze opleiding is erkend door het UWV en kan in bepaalde gevallen grotendeels (maximaal 2500,00) door het UWV gefinancierd worden. Dit gaat via uw contactpersoon bij het UWV.

Deelnemers aan de opleiding kunnen vanaf 1 september 10.00 uur weer in aanmerking komen voor subsidie van maximaal € 1000,- vanuit de Subsidieregeling STAP. Wij proberen deelnemers zo goed mogelijk te helpen bij het aanvragen. Iedere deelnemer moet de subsidie zelf aanvragen (of de zorginstelling waar je werkzaam bent kan dit doen). Wij zijn niet verantwoordelijk voor de uitkomst van de aanvraag.

Prijs inclusief diploma en registervermelding:

€ 3500,00

Opleidingsdata

9 en 30 november 2022

11 januari, 8 februari,

8 maart en 19 april 2023

Andere data?

Locatie

Vergader en Congrescentrum De Schakel

Oranjelaan 10, 3862 CX  Nijkerk

033 2460804

(Corona-maatregelen die dan van kracht zijn worden gehanteerd)

Andere locatie?

NCZ