Home Trainingen - NCZ Online Leergang Voorzitter van de Cliëntenraad

Online Leergang Voorzitter van de Cliëntenraad

Deze leergang is op aanvraag. Gebruik hiervoor de knop Inschrijven.

Voorzitter van de Cliëntenraad: ‘Zoveel meer dan vergaderen’

De functie van voorzitter van een cliëntenraad kent een aantal verschillende taken en rollen.
Het vergaderen, het voorzitten van de vergadering van de cliëntenraad is een belangrijk onderdeel van uw werk maar het is zeker een kunst om de leden van uw cliëntenraad betrokken, energiek en in een plezierige sfeer bij het werk van de cliëntenraad te betrekken. Dit kan tijdens de vergaderingen maar zeker ook tussen de overleggen door.
Een pittige opgave! Het vraagt van u een aantal competenties en vaardigheden en naast het werken in een duidelijke vergaderstructuur ook sturing en coaching.

In deze online cursus:

  • Verkent u de taken en rollen van de voorzitter in relatie tot de taken en rollen van de andere leden van de cliëntenraad;
  • Krijgt u inzicht in het competentieprofiel van een voorzitter;
  • Verdiept u zich in de verschillende communicatielijnen van de cliëntenraad;
  • Krijgt u tips en tools aangereikt voor het effectief & efficiënt laten verlopen van de vergadering van uw cliëntenraad;
  • Gaat u werken met eigen casuïstiek middels intervisiemethodieken.

Sessie 1 en 2:

  • De rol van voorzitter (wat betekent dit, wat zijn de kerntaken, relatie voorzitter t.o.v. de andere leden, welke competenties en vaardigheden heeft u  nodig;
  • Vergadertechniek (voorbereiding vergadering, werken met een heldere agenda, vergaderen in fasen, besluitvorming);
  • Thuiswerkopdracht: hoe zien anderen u als voorzitter?

Sessie 3:

  • Bespreken van casuïstiek uit de eigen praktijk met intervisie methodieken.

Helderheid krijgen in uw rollen en taken als voorzitter;
Handvatten krijgen om de cliëntenraad betrokken en energiek te houden.

Aan het eind van deze online cursus heeft u voor uzelf duidelijk hoe u invulling wilt geven aan uw rol als voorzitter, hoe u uw cliëntenraadsvergadering efficiënt wilt inrichten en heeft u verbeterpunten geformuleerd waar u mee aan de slag gaat.

3 x 2,5 uur met telkens een korte pauze

(Onafhankelijke) (Vice) Voorzitters van (Centrale) Cliëntenraden, Patiënten Advies Raden of andere vormen van Cliënten Medezeggenschap in de Zorg.

De cursus kan ook per onderdeel en/of op maat worden aangeboden.

Op aanvraag

Inschrijven

Cursus Voorzitter van de Cliëntenraad
Available Tickets: 100
Het "Cursus Voorzitter van de Cliëntenraad" ticket is uitverkocht. Je kunt een ander ticket of een andere datum proberen.

Datum

26 jul 2024
INSCHRIJVEN
QR code

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *