Home Trainingen - NCZ 4 september Webinar De cliëntenraad als deel van het geheel
4 september Webinar De cliëntenraad als deel van het geheel

4 september Webinar De cliëntenraad als deel van het geheel

Stel je voor: Als cliëntenraad zijn jullie best tevreden. Jullie hebben de juiste mensen weten te vinden en hebben een goede onderlinge taakverdeling bedacht. Jullie hebben een visie en een werkplan. Regelmatig overleggen jullie met de bestuurder(s)/directie van de organisatie. Jullie worden bij veel zaken betrokken en krijgen alle informatie en communicatie die jullie willen. Er is een medezeggenschapsregeling die door alle partijen wordt nageleefd. Er is duidelijk een grote bereidheid bij alle partijen om de medezeggenschap te laten werken. Zo op het eerste gezicht een ideaal plaatje.

Toch knaagt het regelmatig. Zowel aan de kant van de clientenraad als aan de kant van de bestuurder. Beiden klagen nogal eens over de hoeveelheid en complexiteit van de onderwerpen. De cliëntenraad omdat het vrijwilligerswerk is, wat soms echt op werk begint te lijken en de bestuurder omdat hij/zij zoveel bordjes in de lucht moet houden en met deadlines te maken heeft. Natuurlijk wil hij de cliëntenraad serieus nemen, maar het vertraagt processen wel.

Vaak blijkt na even doorvragen nog een andere onvrede te leven. Namelijk over het feit dat alle inspanningen die zoveel tijd en geld kosten, vaak tot weinig zichtbare resultaten vanuit het cliënten perspectief leiden. En dat het zo moeilijk is om de wensen en behoeften van cliënten echt leidend te laten zijn bij beleid en besluiten.

4 september Webinar De cliëntenraad als deel van het geheel

“Als directeur van NCZ spreek ik veel clientenraden, clientenraad ondersteuners, bestuurders en managers in de zorg. Wat ik hierboven omschrijf ‘puzzelt’ mij al ruim vijftien jaar. De theorie is mij duidelijk en die heb ik met veel clientenraden en organisaties mogen delen. Goede voornemens omzetten in acties, dat lukt vaak nog wel. Maar of die acties ook tot daadwerkelijke invloed vanuit het cliënten perspectief leiden, is vaak maar de vraag. Want hoe meet je en weet je dat?”

Marika Biacsics

In deze webinar hebben we het over:

  • Inspraak, Zeggenschap en Medezeggenschap; wat is wat en wie doet wat?
  • Hoe kunnen inspraak en medezeggenschap in elkaars verlengde (blijven) liggen en elkaar versterken?
  • Hoe kunnen zeggenschap en medezeggenschap in elkaars verlengde (blijven) liggen en elkaar versterken?
  • Hoe kan het cliënten perspectief leidend zijn bij alle zaken die voor cliënten van belang zijn?
  • Hoe kan de clientenraad (actief) deel uitmaken van het besluitvormingsproces?
  • Hoe kan advies of instemming leiden tot invloed op beleid of besluiten?
  • Wat zijn handvaten, tips en tricks?

Na deze webinar:

  • Ben je je (meer) bewust van besluitvormingsprocessen en ieders rol, taak en positie daarbinnen.
  • Heb je inzicht in inspraak en medezeggenschap als onderdelen van een beleidscyclus en de besluitvorming.
  • Heb je inzicht in hoe inspraak en medezeggenschap elkaar kunnen versterken.
  • Heb je inzicht in hoe inspraak kan leiden tot invloed.
  • Heb je hopelijk genoeg informatie en inspiratie om aan de slag te gaan! 😅
  • Voor leden en/of (onafhankelijk) voorzitters van (centrale) cliëntenraden
  • Cliëntenraad ondersteuners, coaches, trainers
  • Bestuurders/managers
  • Andere belanghebbenden of belangstellenden

€ 60,00

Deze webinar/workshop kan op maat gemaakt worden. Neem gerust contact op via: marika@ncz.nl

Inschrijven

4 september webinar De cliëntenraad als deel van het geheel
€ 60,00
Available Tickets: Onbeperkt

Webinar over inspraak en medezeggenschap als onderdelen van beleidscyclus en besluitvorming

Het "4 september webinar De cliëntenraad als deel van het geheel" ticket is uitverkocht. Je kunt een ander ticket of een andere datum proberen.

Datum

04 sep 2024

Tijd

9:30 am - 11:30 am

Kosten

€ 60.00

Locatie

Online cursus
Categorie
INSCHRIJVEN
QR code

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *