Régine Anmuth: thuis als coördinator en ambtelijk secretaris bij Cordaan

19 feb Régine Anmuth: thuis als coördinator en ambtelijk secretaris bij Cordaan

Het werk van de cliëntenraad wordt steeds omvattender, zeker met de nieuwe Wmcz2018. Om als cliëntenraad goed je werk te doen, is professionele ondersteuning van een ambtelijk secretaris belangrijk. Zoals Régine Anmuth, zij begeleidt sinds maart 2020 de centrale cliëntenraad van Cordaan. “Ik steek mijn hart en ziel in het werk! Het is belangrijk en betekenisvol werk.

Bij de Amsterdamse zorggroep Cordaan zijn ruim 40 verschillende cliëntenraden actief. Régine werkt voor de centrale cliëntenraad en staat twee lokale cliëntenraden bij. Dit doet ze vanuit een onafhankelijke positie. Daarnaast is ze coördinator van de verschillende ondersteuners binnen Cordaan. Zo versterken ze elkaar volop!

Leuke functie bij Cordaan

Régine Anmuth, ondersteuner Centrale Cliëntenraad Cordaan

Régine: “De afgelopen jaren heb ik bij de Vrije Universiteit in Amsterdam als vakbondsfunctionaris voor de FNV gewerkt. Mijn huidige werk heeft hier een aantal raakvlakken mee. Dat geldt ook voor mijn politieke werkzaamheden als lid van de stadsdeelcommissie Amsterdam-Noord.”

Het werk van Régine bestaat uit drie onderdelen. “Naast ondersteuner van cliëntenraden, ben ik overkoepelende coördinator en begeleid ik de start en implementatie van de Wmcz2018. De coördinatie is een leuke aanvulling. We werken binnen Cordaan met een groep ondersteuners samen. Samen met de HR-manager heb ik bijvoorbeeld nieuwe mensen aangenomen. Verder doe ik het nodige HR- en beleidswerk. Want met de nieuwe wet, komt er veel op ons af.”

Klaarstaan voor anderen

“Samen met mijn collega’s ondersteunen we de cliëntenraden waar mogelijk. Ik regel, faciliteer, administreer van alles en desgevraagd adviseer ook. Dat is leuk om te doen. Ik geniet van de samenwerking met de mensen van alle verschillende afdelingen. Je hoort veel, wordt bij veel betrokken en bent vaak het onafhankelijke klankbord.”

“Ik weet goed wat er in de organisatie speelt. De centrale cliëntenraad is namelijk samengesteld uit afvaardigingen vanuit de domeinen. Ook hoor ik genoeg van mijn collega ondersteuners. Zij houden mij op de hoogte wat er lokaal speelt. Dit zorgt er allemaal voor dat de cliëntenraden goed blijven functioneren.”

Mijn rol pakken en krijgen

“Het leuke aan mijn werk zijn de grote vrijheid en verantwoordelijkheid. Ik heb en neem een vrije rol, die ook gewaardeerd wordt. Het sluit goed aan op de werkzaamheden die ik graag doe. Ik heb een brede blik op de wereld en kan goed zaken aan elkaar knopen. Ik geniet ervan als dingen goed verlopen. Het is ook leuk om trainingen, meetings en events te organiseren. Ik heb een dynamische baan, die veel kansen biedt.”

Wmcz2018: kansen genoeg

“Door corona is de start van de nieuwe Wmcz2018 met stille trom gestart. Toch merk ik dat de nieuwe wet er is, zeker bij Cordaan. Er wordt goed ruimte geboden aan de cliëntenraden om zich verder te ontwikkelen. Daarin heb ik een mooie ondersteunende rol. Zo organiseren we een live symposium over de inhoud van de vernieuwde wet en de verschillen met de vorige. Naast cliëntenraadsleden sluiten ook verschillende directeuren en locatiemanagers van Cordaan aan. Zo krijgen we de neuzen weer meer dezelfde richting op.”

Verder ontwikkelen als Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

“Het afgelopen jaar heb ik al veel geleerd over mijn vak. Juist door er met andere mensen over te praten, kom je veel te weten. Verder lees ik veel over het vak op de website en in de nieuwsbrieven van NCZ. Ik heb daar ook een webinar over de Wmcz2018 gevolgd. “

“Verder overleg ik soms met andere ondersteuners van cliëntenraden uit het land. Zo leren we van elkaars organisaties en inzichten. In februari begin ik aan de NCZ-opleiding tot ambtelijk secretaris. Hier hoop ik nieuwe inzichten op te doen en de wet beter te leren kennen. Ik heb er zin in!”

Régine Anmuth: “Het is fijn dat ondanks corona onze centrale cliëntenraad goed blijft functioneren. Het is leuk om daaraan een bijdrage te leveren.”

Oprichting beroepsorganisatie ambtelijk secretaris

De laatste jaren is de functie van ambtelijk secretaris cliëntenraad volop tot wasdom gekomen. Door een goed gedragen fundering met de Wmcz2018 is er genoeg werk te doen. Een andere grote stap vooruit is de eerste gecertificeerde Opleiding tot Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad, geïnitieerd door NCZ.

Een volgende logische stap is de oprichting van Beroepsorganisatie ASC: van en voor ambtelijk secretarissen en ondersteuners. Er zijn al honderden mensen actief in deze functie. Door de uitbreiding van de reikwijdte van de WMCZ-cliëntenraad-verplichting zal dit aantal de komende jaren blijven groeien. Tijd voor verbinding dus.

Waar houdt de beroepsorganisatie zich mee bezig:

  • Opleiding, training, coaching, intervisie en bijscholing
  • Onderlinge kennisbevordering en kennisdeling
  • Belangenbehartiging bij stakeholders
  • Aanzien en erkenning van het beroep vergroten
  • Functieprofielen en functiewaarderingen bestendigen
  • Arbeidsvoorwaarden waarborgen
  • Bemiddeling bij interne geschillen
  • Intermediaire bij werving en selectie

 

Ook aan de slag als ambtelijk secretaris? Bekijk dan snel onze gecertifieerde Opleiding tot Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad®.

Geen reactie's

Geef een reactie

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!