Marika is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
Vergelijkbare berichten

NCZ E-Magazine najaar 2021
NCZ E-Magazine najaar 2021 met alle artikelen uit de corona-periode op een rij. Waarbij voeding en welzijn, dagbesteding en groen in de zorg centraal staan.

Jaarplan 2017 van de nieuwe clientenraad van Isala
De cliëntenraad van Isala presenteert haar jaarplan 2017. Eind 2016 besloten de Cliëntenraden van Isala Zwolle en Isala Diaconessenhuis om per 1 januari 2017 één Cliëntenraad te vormen voor heel Isala. De Raad van Bestuur van Isala heeft met dat besluit ingestemd. Inmiddels is ook de samenwerkingsovereenkomst getekend. In dit…

Pilot cliëntenraad intensief betrekken bij het meten van gastvrijheid
Zorgorganisatie De Blije Borgh in Hendrik Ido Ambacht en NCZ starten binnenkort met een pilot waarbij de cliëntenraad optimaal betrokken wordt bij het gastvrijheidsonderzoek. Goede voorbereiding, afspraken en coördinatie zijn van essentieel belang om het onderzoek en de implementatie tot een succes te maken. Zorgkantoor VGZ volgt het onderzoek en is…

Cliëntenraad heeft lege zakken
Cliëntenraad heeft lege zakken Thuiszorgorganisaties en verpleeg- en verzorgingshuizen steken amper geld in hun cliëntenraden. Het Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ) en patiëntenfederatie maken zich zorgen. „Voor enige scholing is geen budget.”

Stappenplan oprichten van een cliëntenraad
Stappenplan oprichten van een clientenraad met links en profielschetsen een handreiking budget, model medezeggenschapsregeling en huishoudelijk reglement.

Een groene zorgomgeving heeft de toekomst
Als je ziek of herstellende bent is een groene omgeving fijn. Idverde helpt om groen in te zetten als (behandel)middel. Een kans voor de cliëntenraad!