Overzicht verplichtingen Wkkgz
Voorschriften uit de Wet kwaliteit, klachten, geschillen en zorg In dit overzicht vindt u een overzicht van alle verplichtingen voor zorgaanbieders vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Overzicht verplichtingen Wkkgz
Voorschriften uit de Wet kwaliteit, klachten, geschillen en zorg In dit overzicht vindt u een overzicht van alle verplichtingen voor zorgaanbieders vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Marika Biacsics is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
De zorg voor mensen met een beperking moet worden voorbereid op de toekomst Bron: Rijksoverheid In de toekomst moet beter dan nu tegemoet gekomen worden aan de zorgvragen van specifieke groepen mensen met beperkingen. Bewoners van instellingen en hun naasten zullen steeds meer hun voorkeuren uitspreken: waar zouden ze willen…
Het is weer zover. Het jaar loopt bijna ten einde. Als (centrale) cliëntenraad is het zaak zicht te krijgen op veranderingen en ontwikkelingen binnen de organisatie waarvoor je actief bent. Medio november/december kunnen jullie het strategische beleidsplan en/of het jaarplan van de organisatie tegemoet zien. En op basis van de…
Geschokt en verdrietig zijn wij door het overlijden op 80-jarige leeftijd van Hans Campfens, oprichter en erelid van NCZ Hans heeft het Netwerk Cliëntenraden Ziekenhuizen opgericht in 1999 en was tot kort voor zijn overlijden adviseur en erelid van het Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg. Hans heeft veel betekend voor de cliënten medezeggenschap…
Eten wordt nog steeds vooral als een kostenpost gezien. Elk verpleeghuis heeft protocollen, maar beleid op eten en drinken ontbreekt vaak zegt Hans Everse..
Er zijn momenteel politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, trends en nieuwe en aangepaste regels en wetten die in het voordeel zijn van cliënten en cliëntenraden. Met als bedoeling de rol en stem van ‘de cliënt’ te versterken bij het zorgproces. Trefwoorden zijn participatie, inspraak, zeggenschap en medezeggenschap. Beleidsmakers, zorgverleners en toeleveranciers…
Als diabetespatiënt is Ronald Fokkink al geruime tijd een actieve zelfmanager. Over zijn aanpak en ervaringen heeft hij presentaties verzorgd voor zorgverleners en advies- en kennisinstellingen. Hierbij heeft hij kennisgemaakt met de initiatieven van partijen op het gebied van zelfmanagement bij chronische aandoeningen.