Igno van Heijst

IGNO VAN HEIJST, ONAFHANKELIJK VOORZITTER, GESPREKSLEIDER, BEMIDDELAAR

Igno van Heijst heeft op de hoge school voor verpleegkunde te Nijmegen zijn diploma (groeps-) docent behaald. Groepen die samen moeten werken gaan niet altijd zonder problemen. Personen waarderen elkaar niet, of de tegengestelde belangen zijn te groot. En vele andere redenen maken samenwerken vaak ingewikkeld. Hier op inspelen en de groep laten inzien dat samenwerken toch beter is, is een kunst. Met zijn jarenlange ervaringen kan Igno cliëntenraden daarbij helpen als tijdelijke (interim) en onafhankelijke voorzitter en/of gespreksleider en/of bemiddelaar.

Igno heeft ruim tien jaar met beroepskrachten en vrijwilligers gewerkt bij het Rode Kruis . Dat ging dikwijls gepaard met uitdagingen, omdat de belangen van de verschillende doelgroepen uiteen liepen.

Ook heeft Igno tien jaar als algemeen directeur van een Particuliere Alarm Centrale gewerkt. Hierbij heeft hij zijn talenten als gespreksleider en bemiddelaar op velerlei wijzen kunnen inzetten. Zowel bij personele inbreng als bij het werken met keurende instanties.

Bijvoorbeeld: De brandweer wilde dat bij een brand de meldkamerdeuren open zouden gaan terwijl de inspectie juist wilde dat de deuren gesloten bleven, om geen onbevoegden binnen te laten komen in de meldkamer. En zo waren er tal van tegenstrijdige situaties, regels en wetten. Waarbij Igno zorgde dat men er ‘in goed overleg’ uitkwam.

Igno gunt cliëntenraden en hun interne gesprekspartners zoals bestuurders en managers, een gelijkwaardige dialoog en wil daar graag bij helpen.

Waar kunt u bij Igno als gespreksleider op rekenen:

  • Een neutrale open houding.
  • Als geoefend en ervaren gespreksleider luisteren en verbinden.
  • Tussen de regels doorluisteren.
  • Goede samenvattingen geven.
  • Zoeken naar compromissen, waar alle partijen mee akkoord kunnen gaan.
  • Elkaar waarderen en ieders mening naar voren laten komen.
  • Ruimte voor emoties.
  • Voordelen voor bestuur (RVT) en CR laten ervaren.
  • Een prettige  (gespreks-)sfeer creëren.
  • Doelstellingen inventariseren.
  • Structuur maar ook een flexibele houding.

 

NCZ