Onderzoek naar taken en uren Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

25 mei Onderzoek naar taken en uren Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

Onderzoek naar taken en uren Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

(Centrale) Cliëntenraden hebben recht op professionele, onafhankelijke ondersteuning bij hun werkzaamheden, vanuit de Wmcz2018. Deze ondersteuning biedt de Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad alias Cliëntenraad Ondersteuner of Cliëntenraad Coach. Wij noemen deze functionaris kortweg ‘ASC’. De functie ASC is in opmars en ontplooit en ontwikkelt zich voortdurend.

Beroepsorganisatie ASC is een onderdeel van NCZ en wil bijdragen aan nog meer erkenning en een nog betere inbedding in de zorg, van het beroep Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad.
Om het recht op ondersteuning voor (centrale) cliëntenraden, ook écht tot zijn recht te laten komen, is er nog veel te doen. Onder andere het komen tot een richtlijn voor de taken en de daarbij passende uren.

Online onderzoek

Voor het ontwikkelen van deze richtlijn met betrekking tot passende taken en uren voor de Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad / Cliëntenraad Ondersteuner (ASC) doet Beroepsorganisatie ASC online onderzoek. Voor het anonieme online onderzoek doet NCZ een beroep op de input van cliëntenraad ondersteuners in het netwerk.

Het onderzoek

Het online onderzoek is onderverdeeld in 6 thema`s en bevat 19 vragen. Het neemt ongeveer een half uurtje in beslag.

De 6 thema’s zijn: 

-Type organisatie

-Structuur Cliëntenraad

-Ondersteuning cliëntenraad

-Taken

-Faciliteiten en arbeidsvoorwaarden

-Afsluiting

Eén van de vragen Type organisatie, luidt bijvoorbeeld: Binnen welke sector of voor doelgroep werkt u als ambtelijk secretaris? Hier zijn meerdere antwoorden mogelijk.

Wanneer

Vanaf maandag 24 mei 2021 start NCZ in samenwerking met Circlelytics, met het online onderzoek naar de taken en uren Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad.

Hoe

Wij nodigen ASC-en uit om 19 vragen te beantwoorden. Dat kan uiteraard anoniem.

Tweede ronde

Na het beantwoorden van de vragen, ontvangen deelnemers een uitnodiging voor een tweede ronde. In deze tweede ronde kunnen deelnemers de antwoorden van anderen lezen en helpen beoordelen. Natuurlijk weer anoniem. Dat kan leerzaam en inspirerend zijn! En gezamenlijk krijgen we hierdoor input voor de richtlijn taken en uren. En natuurlijk delen wij de uitkomsten met alle deelnemers.

Link naar het onderzoek:

Deelnemen aan het onderzoek naar de taken en uren Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

QR-code naar onderzoek:

De online dialoogtool van CircleLytics

CircleLytics is een snelgroeiende organisatie, die een online dialoogplatform biedt aan o.a. cliëntenraden.

Zij werken direct met de cliëntenraad of met ondersteuners/partners van de cliëntenraad. Zij zijn 5 dagen per week paraat en leveren excellente service.

Als cliëntenraad kunt u onafhankelijk gebruik maken van het systeem en deze op uw eigen wijze inrichten. U behoudt 100% focus op de dialoog met uw achterban, terwijl CircleLytics zich focust op de software ontwikkeling (ieder zijn vak).

Het platform biedt een betrouwbare, stabiele en veilige oplossing om dialogen te voeren met groepen van 10 tot vele 10.000-en.

CircleLytics is niet vergelijkbaar met polls, enquêtes, online praatgroepen en bijeenkomsten. U hoeft niets te downloaden. Er is geen IT-belasting. Het systeem is volkomen veilig en privacy-proof.

Een dialoog met CircleLytics volgt een proces van twee ronden waardoor ‘voortschrijdend inzicht’​ en reflectie plaatsvindt. De echte onderstroom komt boven. De beste resultaten én een uniek inzicht in het draagvlak zijn direct en realtime beschikbaar. 

Raadpleeg je achterban met de dialoog van CircleLytics

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

NCZ