Medezeggenschap zit Martijn Hofman écht in het DNA. Hij vindt het belangrijk om de stem van mensen te laten horen en samen te brengen. En zo voor hen op te komen. Dit combineert hij met nieuwsgierigheid en leergierigheid, waardoor Martijn nog steeds veel voldoening haalt uit het medezeggenschapswerk.

Martijn Hofman is als student met medezeggenschap begonnen. Hij heeft het werk zien ontwikkelen en de importantie ervan zien toenemen. Hij is nu nog steeds actief in onder meer de cliëntenraad van Gelre ziekenhuizen. Hij deelt zijn ervaringen en kennis graag met collega’s. Daarom is hij ook blij met zijn start als NCZ-trainer en -adviseur.

‘Medezeggenschapsloopbaan’

Martijn: “Als student kwam ik voor het eerst in aanraking met medezeggenschap. Ik werd gevraagd om in de DMR (Deelraad Medezeggenschaps Raad) en de CMR (Centrale Medezeggenschapsraad) te gaan zitten van mijn opleiding. Deze werden toen net opgezet. Het was echt pionieren. Een leuke en leerzame tijd waarbij ik met veel zaken in aanraking kwam. Naast het medezeggenschap opzetten mocht ik meedenken met de communicatie, de hr, het bestuur en de organisatie. En dan zowel de operationele als de beleidskant.”

Medezeggenschapsfanaat én trainer Martijn Hofman

“Bij Fontys Hogeschool in Eindhoven heb ik daarna als (vice)voorzitter in drie  medezeggenschapsraden gezeten en is de stichting voor Studentenbelangen opgezet. Toen ik ging werken ben ik de OR (Ondernemings Raad) en COR (Centrale Ondernemings Raad) ingerold. Bij mijn toenmalige werkgever (Energiebedrijf Delta), vond net een gedwongen overname en opknipping van het bedrijf plaats. We hebben toen hard gewerkt om voor al het personeel de landing zo zacht mogelijk te maken. We zijn gaan staan voor de personeelskant en dat is goed gelukt. Daar ben ik echt trots op!”

“Naast het geven van trainingen zit ik nu al vier jaar als secretaris in de cliëntenraad van Gelre ziekenhuizen. Weer een heel andere omgeving met zijn eigen dynamiek, uitdagingen en vraagstukken. Zo ben ik nu bezig met de herschikking van de verschillende (zorg)aandachtsgebieden van de locaties in Zutphen en Apeldoorn.”

Wat maakt het zo leuk?

Martijn: “Steeds weer opnieuw is het leuk dat je het verschil kan maken. Je leert er zoveel van. Verder zie ik het medezeggenschap als een spel. Soms moet je onderhandelen en niet meteen het achterste van je tong laten zien. Je vertegenwoordigt een belangrijke groep mensen. En dat wil ik zo goed mogelijk doen. Daar sta ik voor!”

“Het is mooi om iets voor de maatschappij te betekenen. Samen met de organisatie proberen verder te komen. Daar zit zeker ook een stukje idealisme in. Je komt heel veel zaken tegen waar je nog nooit van hebt gehoord, of weet van hebt. Daar leer je van, en voedt mijn brede belangstelling.”

Wat wil je collega’s graag meegeven?

Martijn: “Zorg voor een goede verhouding met de bestuurder, zodat je vroeg betrokken wordt zonder meteen een eindoordeel te hoeven geven. Zorg dat je meegenomen wordt in het verhaal. Dan oefen je direct vanaf het begin al invloed uit. Je kan dan verschillende invloedstijlen toepassen en je meerwaarde laten zien.”

“Dus zorg ervoor dat je gehoord wordt, dat je waarde toevoegt en een serieuze gesprekspartner bent. Ik vind het mooi om mee te denken over vraagstukken van cliëntenraden. Ik help daar graag bij.”

Bekijk hier alle trainers voor NCZ

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *