“Ik wil graag een steentje bijdragen om de wereld van cliëntenraden een beetje mooier te maken. Elk besluit dat een cliëntenraad neemt, moet in het belang van de cliënten zijn. Als dat niet het geval is, waar doen we het dan voor?
Tekst: Annette Kolkman, Foto’s en tekst

NCZ heeft voor Noord-Holland een nieuwe, veelzijdige trainer/coach gevonden: Maria Vermeulen. Maria werkte bijna 22 jaar als maatschappelijk werker bij een instelling voor maatschappelijke dienstverlening. Tegenwoordig is ze bedrijfsjurist bij de GGD en al jarenlang docent bij Inholland. Naast haar kennis van wetgeving heeft ze veel ervaring als docent, coach en mediator. Ze is zelf lid van de cliëntenraad van een ziekenhuis.
Maria woont in Volendam. Het eerste wat opvalt als je met haar praat, is haar opgewekte en tegelijkertijd nuchtere persoonlijkheid. Op de vraag waarom ze cliëntenraden wil ondersteunen, zegt ze: “Ik wil graag een steentje bijdragen om de wereld van cliëntenraden een beetje mooier te maken. Elk besluit dat een cliëntenraad neemt, moet in het belang van de cliënten zijn. Als dat niet het geval is, waar doen we het dan voor? Ik wil cliëntenraden helpen om goed beslagen ten ijs te komen. Duidelijkheid krijgen over de precieze vraag, vaststellen wat een cliëntenraad daarin kan betekenen. Ik kan ze helpen om prioriteiten te (leren) stellen. En niet in de laatste plaats: samen met hen zoeken naar een manier om de communicatie soepel te laten verlopen. Want communicatie is in mijn ogen cruciaal, zowel onderling als met de organisatie.”
Wat drijft Maria?
Hoe wordt een maatschappelijk werker jurist? Maria vertelt: “Ik hou van mensen. Ik ben vooral heel nieuwsgierig. Onder andere naar, wat beweegt iemand. Dat inspireert mij en ik leer zo elke dag weer wat nieuws. En ik ben iemand die niet zomaar iets aanneemt. Als ik informatie krijg, check ik graag of er iets van logica in zit. Mijn moeder zei altijd: ‘Jij bent goed in het vinden van het naadje van de kous en laat je niet de kaas van het brood eten. Jij moet advocaat worden.’ Dat gaf mij het zetje om rechten te gaan studeren. Aangezien mijn hart bij de zorg ligt, koos ik voor gezondheidsrecht. Ik werkte vervolgens in het sociaal domein. Daar hielp ik burgers bij de uitdagingen die ze hadden in hun contacten met de overheid, op het gebied van wet- en regelgeving.”
Hoe gaat Maria te werk?
Het maakt Maria eigenlijk niet uit wat de vraagstelling van een organisatie is. “Ik ga uit van de opdracht die ik krijg. De vraag van de organisatie is leidend en in overleg kunnen we doelen nog iets bijstellen zodat er een volwaardig programma ontstaat. Ik wil graag dat de verwachtingen over en weer duidelijk zijn. Het is belangrijk om te weten hoe we er met elkaar bij zitten. Wat is er nodig om van een training of begeleidingstraject een succes te maken? Sfeer is voor mij heel belangrijk en medebepalend voor het resultaat. Daarna kunnen we aan de slag met waar de pijn of wens ligt. Ik hou wel van uitdagingen: problemen ombuigen naar win-win situaties. Mensen enthousiast maken voor iets waar ze eigenlijk niet zo enthousiast over zijn.”
Kennis van wet- en regelgeving
Naast het begeleiden van individuen en groepen heeft Maria ook veel plezier in het overdragen van kennis. “Ik vind het leuk om mensen iets bij te brengen wat ze nog niet wisten, of waardoor ze iets ook van een andere kant kunnen bekijken.” Als docent geeft ze les in juridische kaders in de gezondheidszorg en heeft ze veel kennis van indicatiestellingen, Wmo, Wlz, de zorgverzekeringswet en financiële en juridische kaders van mantelzorg. Daarnaast heeft ze een eigen coaching, training en adviespraktijk. Ze is altijd lid geweest van ondernemingsraden, dus de uitdagingen van het werken als vertegenwoordiger van een achterban zijn haar niet vreemd. Ze brengt dit ook in de praktijk als lid van de cliëntenraad van een ziekenhuis.
Misschien ook interessant voor u
Inge Hoekstra NCZ-trainer voor clientenraden
Interview met medezeggenschapsfanaat én trainer Martijn Hofman