Leer meer over veerkrachtig samenwerken tijdens Congres Cliëntenraden

26 sep Leer meer over veerkrachtig samenwerken tijdens Congres Cliëntenraden

Het thema van het Congres Cliëntenraden 2019 is Veerkrachtig samenwerken en vormt de rode draad tussen de vele workshops. We lichten er twee uit. Kitty van de Vossenberg, trainer en coach voor NCZ, wenst iedereen die iets wil bereiken ‘veerkrachtig samenwerken’ toe. Zij geeft op 4 december in Nieuwegein een sessie over strategisch beïnvloeden.  Lisette Verploegen, trainer en coach voor NCZ, vertelt over de Navigator werkmethode, waarbij je dingen op een andere manier leert aanpakken dan je altijd gedaan hebt. En dat ‘vraagt om veerkracht’.

Veerkrachtig samenwerken? Kom naar sessie Strategisch beïnvloeden

Kitty wenst iedereen die in teamverband iets wil bereiken ‘veerkrachtig samenwerken’ toe. En speciaal cliëntenraden. Want veerkracht kan ze helpen de mogelijkheden van de nieuwe wetgeving goed te benutten. Tijdens haar workshop over strategisch beïnvloeden gaat ze in op het stap voor stap toewerken naar beïnvloeding van zaken waar je sterk betrokken bij bent.

Kitty van de Vossenberg (NCZ)

Invloed uitoefenen terwijl je ergens heel erg betrokken bij bent is geen sinecure. ‘Juist in de medezeggenschap in de langdurige zorg is de betrokkenheid groot’, zegt Kitty. ‘Het zijn immers cliënten, vrijwilligers en familieleden die in de cliëntenraden zitten.’ Hoe kunnen zij zich toch goed blijven voelen bij de uitoefening van hun taak? Centraal staat de cirkel van invloed en betrokkenheid van Covey. ‘Betrokkenheid is nodig voor de drive, de cirkel van invloed helpt bepalen waar je kunt beginnen.’

Positieve draai geven aan moeilijke situaties

Kitty wil mensen iets geven waar ze wat aan hebben. Daarom gaat haar workshop al snel in op de eigen praktijk van de deelnemers: Welk thema houdt ze bezig? En hoe pakken ze het aan? En waarom is hun bemoeienis met het ene thema wel succesvol, maar bereiken ze op een ander thema niets? Soms brengt het energie en soms vreet het energie, hoe werkt dat eigenlijk? ‘Mooi is dat mensen op een andere manier gaan kijken naar hoe ze de dingen doen. Ze ervaren dat ze een positieve draai kunnen geven aan situaties die ze eerder als moeilijk ervaarden.’

Cliëntenraadsleden oefenen hun vaardigheden

Tijdens de workshop oefent Kitty ook vaardigheden. ‘Deelnemers staan stil bij verschillende stijlen van beïnvloeden. Mijn belangrijkste advies is: doe het op jouw manier, sluit aan op hoe jij in elkaar zit. En begin klein! Successen vergroten je zelfvertrouwen en dat heb je nodig om een volgende stap te kunnen maken.’ Verder is de workshop ook luchtig en humor komt als vanzelf mee. ‘Want leren met plezier werkt goed en is leuk!’

Nog even wachten voordat alle sessies bekend zijn en jij je kunt inschrijven voor jouw favoriete workshop. Het belooft in ieder geval een breed aanbod te zijn voor zowel verpleeghuizen, GGZ als thuiszorg. Je krijgt informatie over de inhoud van en hoe je invulling geeft aan de nieuwe Wmcz 2018. Inspirerende sprekers vertellen over de verschillende vormen en invulling van medezeggenschap en het effect daarvan. Meld je vast aan en ontvang straks als eerste de inschrijflink naar de sessies

Neem heft in eigen hand met Navigator werkmethode

Werken volgens een vaste agenda, wachten op informatie, reageren op beleidsvoorstellen: voor veel cliëntenraden is dit de dagelijkse realiteit. Maar het kan ook anders! Met de Navigator werkmethode kan een cliëntenraad het heft in eigen handen nemen. Transparantie, open communicatie en zelf een mening ontwikkelen staan centraal. Lisette geeft tijdens het Congres Cliëntenraden 2019 een workshop over de methode.

Stel je proactief op als cliëntenraad

Lisette Verploegen (NCZ)

Veerkrachtig samenwerken. Laat de Navigator werkmethode daar nu goed bij passen, aldus Lisette. ‘Dingen op een andere manier aanpakken dan je altijd gedaan hebt, vraagt om veerkracht. Van de mensen in de cliëntenraad, maar ook van de bestuurder.’ De Navigator werkmethode helpt cliëntenraden om hun taken anders in te vullen. De kern is eenvoudig: niet vragen maar vinden. ‘Dat betekent dat cliëntenraadsleden zelf aan de slag gaan, niet langer in eerste instantie vragen stellen aan de bestuurder en ontdekken wat zij zelf belangrijk vinden. Om vervolgens op grond daarvan het beleid van de bestuurder te toetsen.’ Of nog beter: de Navigator werkmethode is vooral bedoeld om criteria op te stellen waaraan iets moet voldoen. Criteria die de cliëntenraad vervolgens toetst bij de achterban en aan de bestuurder kan meegeven vóórdat het beleid is gemaakt. ‘Dat is een proactieve houding waarmee je tot heel andere oplossingsrichtingen kunt komen.’

Meningen maken discussies met bestuurder interessanter

Natuurlijk is de workshop niet meer dan een ‘proeverij’, een kennismaking met de methode. Toch stappen de deelnemers na afloop anders de deur uit. Lisette: ‘Ze zijn zich ervan bewust dat ze eerst zelf ergens iets van kunnen vinden voordat ze een vraag stellen. Een eigen mening vormen dus en dat kunnen ze direct in praktijk brengen.’ En al die eigen meningen maken de discussies in de cliëntenraad en met de bestuurder een stuk interessanter. En het werk uiteindelijk leuker. ‘Zelf je agenda bepalen, je onafhankelijker van de bestuurder opstellen en je energie richten op zaken die echt belangrijk zijn voor je achterban enthousiasmeert en geeft voldoening. Elk cliëntenraadslid wil toch dat zijn inspanningen ertoe doen?’

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!