Deze overzichtelijke infographic vat de Wet langdurige zorg samen.
Marika Biacsics is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
Vergelijkbare berichten

Vacature onafhankelijk voorzitter centrale cliëntenraad bij RIBW
RIBW Overijssel zoekt een ervaren onafhankelijk voorzitter voor de centrale cliëntenraad voor 8 uur per week om de vergaderingen voor te leiden.

De vijf genomineerden voor de TopASz Award
De clientenraad van Albert Schweizer ziekenhuis reikt de TopASz Award uit aan de meest gastvrije/patiëntvriendelijke zorgverlener of het team

Kamerbrief over veilig melden
Minister Schippers (VWS) informeert de Tweede Kamer over de mogelijkheden om disfunctioneren veilig te melden in de verschillende zorgsectoren en over de vraag of klokkenluiders voldoende beschermd zijn.

Algemeen | Medezeggenschap | Wmcz | Wmcz2018
Checklist Cliëntenraad
Checklist voor (centrale) cliëntenraden en zorgbestuurders. Een serieuze gesprekspartner kunnen zijn, begint bij het eigen functioneren van de cliëntenraad.

IS UW ORGANISATIE WMCZ2018 PROOF?
1 juli 20 gaat de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen 2018 (Wmcz2018) van kracht. Is uw organisatie Wmcz2018 proof? Heeft u al een cliëntenraad?

Interview met communicatie adviseur Hermina Bootsma
Hermina Bootsma is als communicatie adviseur in te huren door (centrale) clientenraden en clientenraad ondersteuners voor training of advies.