Langdurige Zorg: de overgang van AWBZ zorg
Ik krijg nu AWBZ-zorg. Wat krijg ik in 2015?
In deze factsheet wordt uitgelegd wat er verandert in de organisatie van de langdurige zorg. Hoe is de overgang van de ene wet naar de andere geregeld?
Langdurige Zorg: de overgang van AWBZ zorg
Ik krijg nu AWBZ-zorg. Wat krijg ik in 2015?
In deze factsheet wordt uitgelegd wat er verandert in de organisatie van de langdurige zorg. Hoe is de overgang van de ene wet naar de andere geregeld?
Marika Biacsics is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
De toestemmingsvereiste voor vaccinatie bij wilsonbekwaamheid is prominent. Antwoord van vertegenwoordigers lijkt moeilijk te krijgen te zijn.
Zorg naar gemeenten: Weet u waar u aan toe bent? Tweede onderzoek naar belevingen en ervaringen van cliënten, familie en mantelzorgers gedurende de overgang van AWBZ zorg naar gemeenten. Thema informatievoorziening. Deze tweede rapportage van het verdiepend onderzoek van de monitor ‘Zorg naar gemeenten’ is gebaseerd op interviews met mensen…
Een oproep namens Waardigheid en Trots voor een bijzondere kerstviering voor alle cliënten en/of medewerkers.
Hulp geboden Een verkenning van de mogelijkheden en grenzen van (meer) informele hulp.
Cliëntenraden: nut, noodzaak en kansen! Cliëntenraden zijn tegenwoordig vanzelfsprekend binnen zorgorganisaties. Wat merken activiteitenbegeleiders er van dat zo’n raad bestaat? John Sijnke sprak hier over met Jan Wijnen voor een artikel in het aprilnummer van Vakblad AS: maandblad voor de AktiviteitenSector. Oudere activiteitenbegeleiders herinneren zich Jan Wijnen misschien nog…
NCZ Interview met Sorien Kleefstra, onderzoeker en senior adviseur Burgerperspectief en – participatie in toezicht bij Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd…