Marika Biacsics is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
Vergelijkbare berichten

Voeding is ook de zorg van de zorg
Ondermaatse kwalitatieve voeding heeft negatieve gezondheidsgevolgen. De Beroepsvereniging van Chefs Gastro-engineering en Zorg schenkt hier aandacht aan..
Zorgkantoren informeren cliënten(raden) over zorginkoopbeleid 2016
Zorgkantoren hebben een publieksversie ontworpen over het zorginkoopbeleid 2016 om hiermee cliënten en cliëntenraden te informeren over het zorginkoopbeleid in 2016

Zorgverleners vinden alles over persoonlijke gezondheidsomgevingen op PGO.nl
Zorgverleners vinden alles over persoonlijke gezondheidsomgevingen op PGO.nl

Voedingsconcepten in de Nederlandse Ziekenhuizen
Voedingsconcepten in de Nederlandse Ziekenhuizen – Een inventarisatie door de Stuurgroep Ondervoeding Aantrekkelijke, goede en lekkere voeding in het ziekenhuis is erg belangrijk en draagt bij aan kwaliteit van verblijf. Naar aanleiding van de motie Dik-Faber / Bouwmeester (TK 2014-2015, 34000 XVI, nr. 90) heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn…

Tips voor de cliëntenraad ten tijde van de Corona crisis
Sarah geeft tips voor de Cliëntenraad ten tijde van de Corona crisis:

NCZ jaaroverzicht 2021 in vogelvlucht
Wij hebben in 2021 o.a. incompany trainingen, webinars, online inspiratiesessies, interviews, enquêtes, filmpjes, podcasts en een e-magazine geproduceerd…