Jaarverslag 2017 Centrale Cliëntenraad Oosterlengte

22 jul Jaarverslag 2017 Centrale Cliëntenraad Oosterlengte

Voorwoord: Het beleid voor de verpleeghuiszorg moest vorm en inhoud krijgen aan de hand van het rapport “Waardigheid en Trots”. Toen het veld er volgens het Zorginstituut geen kwaliteitskader mee wist te verbinden, heeft het –instituut dat met doorzettingskracht zelf gedaan. Het heeft het ook organisatorisch en budgettair uitgezet. Op papier klaar, blijkt de praktijk dan toch weerbarstig. Er was een maatschappelijk breed gedragen manifest voor nodig om de vertaling te bewerkstelligen naar uitbreiding van formatie en op de inhoud gerichte kwaliteitseisen.
Is daarmee verpleeghuiszorg waardig en trots geworden? Het is relatief, want deze zorg is geen gegeven. Het is voortdurend aan verandering onderhevig. Niet in het minst omdat intramurale uitvoering laat zien dat cliënten toenemend zwaardere zorg nodig hebben. Dit breidt zich uit naar extramurale verpleegthuiszorg. Er moet immers zolang mogelijk thuis, in de eigen omgeving, verzorging plaatsvinden, waarbij een ziekte- en verzorgingspatroon diepe impact heeft op de persoonlijkheid van een cliënt en als zodanig op diens waardigheid.
Of we in 2017 waardigheid en trots op juiste manier met elkaar konden verbinden? Ook dat blijft relatief, maar door ons regelmatig te spiegelen aan wat met een waardige invulling van deze levensfase samenhangt, zijn de cliëntbelangen zo goed mogelijk vertolkt.

Om het volledige Jaarverslag 2017 in te zien, klikt u HIER.

Geen reactie's