Interview met Ans Huurnink over de Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

10 nov Interview met Ans Huurnink over de Ambtelijk Secretaris Cliëntenraad

Ans Huurnink

Ontdek wat de ambtelijk secretaris écht doet!

Met de komst van de nieuwe Wmcz2018 verandert er veel rondom het medezeggenschapswerk en het cliëntenraadswerk. Eén belangrijke toevoeging in de nieuwe wet: ‘de cliëntenraad heeft recht op professionele en onafhankelijke ondersteuning’. In de praktijk vaak uitgevoerd door de ambtelijk secretaris.

Hoe ziet de rol van de ambtelijk secretaris er eigenlijk uit? Wat doet deze persoon nou wel en niet? En als je een ambtelijk secretaris zoekt, welke competenties zijn dan belangrijk en  hoe ziet het functieprofiel eruit? Vragen die leven bij cliëntenraden, zorgbestuurders en managers.

Ambtelijk secretaris Ans Huurnink gaat hier dieper op in tijdens haar workshop op het Landelijk Congres Cliëntenraden 2019.

Even voorstellen
Ans: “Ik werk al elf jaar als ambtelijk secretaris voor verschillende cliëntenraden. Bij mijn zorgorganisatie is de afgelopen jaren veel veranderd. Hierbij zijn de cliëntenraden nauw betrokken geweest. Recent is ook de structuur van de medezeggenschap op de schop gegaan. Ik ondersteun nu de centrale cliëntenraad en één van onze vijf regionale raden. We zijn in totaal met drie ambtelijk secretarissen, ideaal om te overleggen of sparren.”

“Toen ik begon was er nog geen opleiding tot ambtelijk secretaris. Net als veel van mijn collega’s ben ik er ingerold en heb mijn rol zelf verder geprofessionaliseerd met workshops en cursussen. Gelukkig is er tegenwoordig de beroepsopleiding tot ambtelijk secretaris van NCZ, deze heb ik recent gevolgd.”

“Samen met andere NCZ’ers ben ik in aanloop naar de nieuw Wmcz bij de Kamercommissie geweest . Daar hebben we verteld over onze visie op medezeggenschap. Ik wilde vooral het belang van goede ondersteuning van de cliëntenraad duidelijk maken, zowel voor de cliëntenraad als voor de zorgorganisatie. Ik ben blij dat het recht op onafhankelijke ondersteuning nu in de wet is opgenomen.”

Inhoud van het werk
Ans gaat verder: “Ik zorg ervoor dat de cliëntenraad zo goed mogelijk begeleid wordt. Vanuit mijn professionele achtergrond maak ik bijvoorbeeld moeilijke stukken en zaken inzichtelijk, of zorg ik dat de juiste mensen aanhaken. Verder zie ik mezelf als een verbinder tussen het bestuur en de cliëntenraad.”

“Mijn werk heeft een harde en een zachte kant. De harde kant is het notuleren, de juiste procedures volgen en de afspraken maken. Maar de zachte kans is veel belangrijker én leuker. Dat is verbinden, mensen bij elkaar brengen en helpen. Zorgen dat we samen, ieder vanuit zijn eigen achtergrond, tot de gestelde doelen komen. Ik ben daarbij de spin in het web. Het geeft een goed gevoel als er uiteindelijk een mooi advies of resultaat uitkomt.”

Benodigde competenties
“We moeten de functie ‘ambtelijks secretaris’ als een écht beroep gaan zien. Een professionele ondersteuner moet over een aantal belangrijke competenties beschikken. De belangrijkste: flexibel zijn, goed kunnen plannen en organiseren en het overzicht bewaren. Maar ook gevoel voor verhoudingen en het bewaken van je eigen grenzen zijn belangrijk. Houd altijd je onafhankelijkheid in gedachte: je zit niet in de raad, je ondersteunt ze.”

Workshop
Ans: “Mijn ervaringen heb ik samen met secretaris en adviseur Femke Witteveen verwerkt in een hands-on workshop. De workshop heet: recht op professionele ondersteuning! (workshop Ronde 2, 2.10) We zoomen in op de verschillende aspecten van de functie. Hoe geef je invulling aan het woord ‘professioneel’ en wat betekent dit voor het functieprofiel van de ondersteuner?”

“We wisselen theorie en praktijkvoorbeelden af met vragen uit de zaal. De deelnemers gaan met veel informatie naar huis. De workshop is zowel interessant voor cliëntenraadsleden, bestuurders, huidige ambtelijk secretarissen en andere stakeholders. Ik zie jullie graag op 4 december in Nieuwegein!”

2 Reactie's
  • Thea van Hierden
    Geplaatst op 09:31h, 11 november Beantwoorden

    We zijn heel blij met jou als spin in ons web.

  • Monique Tempelaars
    Geplaatst op 11:31h, 11 november Beantwoorden

    Supertrots op onze fijne collega Ans, die ook de andere ambtelijk secretarissen binnen onze Zorggroep Sint Maarten ons ambassadeurschap ondersteunt voor dit mooie beroep!

Geef een reactie

Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!