Instemmingsrecht cliënten bij fusies in de zorg
Bekijk hier het persbericht van NCZ over Instemmingsrecht van Cliënten bij fusies in de zorg.
Bekijk hier de aanbevelingen van NCZ over nieuwe wetgeving voor Cliëntenraden
Instemmingsrecht cliënten bij fusies in de zorg
Bekijk hier het persbericht van NCZ over Instemmingsrecht van Cliënten bij fusies in de zorg.
Bekijk hier de aanbevelingen van NCZ over nieuwe wetgeving voor Cliëntenraden
Marika is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
Verslag symposium 7 november 2014: ‘de positie van Cliënten medezeggenschap in de zorg’. Het NCZ organiseert met de regelmaat van de klok symposia, leergangen en workshops om de positie van cliëntenraden te versterken, hen te informeren en kennis up to date te houden. In het mooie en gastvrije Auditorium van…
“Cliëntenraden worden met ‘Ke(r)n Netwerken’ weer een stukje professioneler” Door tekstschrijver en journalist Niek Arts De rol van de cliëntenraad is de laatste tien jaar behoorlijk veranderd, waarbij zijn inbreng en verantwoordelijkheid groter is geworden. Met de nieuwe wet WMCZ 2018 wordt deze vooruitgang verder onderbouwd. Van de cliëntenraden vraagt…
Het Netwerk Begrijpelijke Communicatie vertaalt coronaregels met een groeiende groep taalexperts, ervaringsdeskundigen en tekenaars. Doe jij mee?
Zorgkantoren hebben een publieksversie ontworpen over het zorginkoopbeleid 2016 om hiermee cliënten en cliëntenraden te informeren over het zorginkoopbeleid in 2016
Wat gaat de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) de ziekenhuizen brengen? Inge Mulders, klachtenfunctionaris van het Elkerliek Ziekenhuis, weet het wel.
Het Behandelpaspoort van Ester Bertholet is een boekje met vragen waarover je kunt gaan nadenken en praten met je naasten, de huisarts en bv de notaris.