Het Congres cliëntenraden zet je weer op scherp

29 okt Het Congres cliëntenraden zet je weer op scherp

Landelijk Congres Cliëntenraden 30 nov

‘Congres cliëntenraden zet je weer op scherp’

Interview met Willi Oort-Löwenthal, voorzitter cliëntenraad Azora
Door: Nienke Oort

Willi Oort-Löwenthal

Op 30 november vindt het Landelijk Congres Cliëntenraden plaats. Dit jaar een beetje anders dan anders, namelijk in talkshow vorm. Het congres is digitaal bij te wonen. Eén van de deelnemers is Willi Oort-Löwenthal, voorzitter cliëntenraad Azora (achterhoek). Hoe ziet zij de toekomst van de cliëntenraden en wat verwacht zij van het congres?

Willi Oort is gepensioneerd en sinds anderhalf jaar voorzitter van de cliëntenraad van zorgorganisatie Azora.
Zij is in haar werkzame leven als wethouder actief geweest.

Hoe heb je de rol van de cliëntenraad het afgelopen jaar ervaren, zo met de coronapandemie?

‘Het is een heel lastige periode geweest. Niet in de laatste plaats omdat ik nog niet het gevoel had helemaal van de hoed en de rand te weten, omdat ik nog niet zo lang in functie was. Alle werkzaamheden werden op een laag pitje gezet; er was alleen een telefonisch tweewekelijks overleg met de regiomanager. En zelfs die werd wel eens overgeslagen. Ik heb de periode, zeker in het begin, ervaren als machteloos. Ik had niet het gevoel dat ik veel kon betekenen.

Dit komt ook vanwege het feit dat onze cliëntenraad eigenlijk niet voldoende leden heeft; we zijn maar met z’n drieën. Dat geldt helaas voor de meeste cliëntenraden van Azora. Liever heb je vijf of zelfs zeven leden. Dan kun je echt iets doen!’

Hoe ga jij de dialoog aan met het bestuur/management, ook in tijden van crisis?

‘Ook hier geldt weer dat wij eigenlijk met te weinig mensen zijn. Maar gelukkig hebben we de centrale cliëntenraad (CCR). Als het echt nodig is bundelen we onze krachten en dan worden we vaak wel gehoord.

Daarbij is er in juni van dit jaar een nieuwe wet aangenomen die de medezeggenschapsraden meer handvatten geven om daadwerkelijk een vuist te maken. Met deze wet in de hand hopen wij ook dat er meer mensen zijn die zich willen aansluiten bij een cliëntenraad. We kunnen nu namelijk ook echt iets betekenen voor de bewoners.’

Wat maakt de positie van een cliëntenraad in jouw ogen uniek?

‘Wij zijn er voor het welbevinden van de bewoners. Aan ons de taak om hun ideeën, problemen, vraagstukken aan het voetlicht te brengen bij bestuur en management. Ik zeg altijd zo: een verzorgingshuis is het thuis van de bewoners. Het is hun huís. De medewerkers zijn bij hen te gast. In de praktijk is het vaak andersom: de organisatie vindt dat zij goede zorg leveren, dus de bewoners zullen wel volgen. Ik vind dat het aan de cliëntenraad is om die waarde de waarborgen: het is hún huis.”

Waarom heb jij je aangemeld voor het congres?

“Ik denk dat het heel belangrijk is – juist nu! – om elkaar te treffen en ideeën en kennis uit te wisselen. Persoonlijk haal ik altijd veel motivatie uit dit soort bijeenkomsten. Je hoort nieuwe initiatieven die mogelijk ook heel goed kunnen werken voor jouw locatie. Het zet je weer op scherp!”

Wat wil je elke cliëntenraad meegeven?

“Elke cliëntenraad moet zelf blijven nadenken en voorkomen dat het een verlengstuk wordt van bestuur of management. Een cliëntenraad heeft eigen wettelijke bevoegdheden; maak daar gebruik van!”

Meer weten

Meld je aan voor het Landelijk Congres Cliëntenraden 2020 – een online talkshow 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!