De Kwaliteitsstandaard Levensvragen

06 mrt De Kwaliteitsstandaard Levensvragen

Bron: Zorgvoorbeter.nl

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen

Aandacht voor levensvragen in de zorg

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is geaccepteerd en geplaatst in het Register van Zorginstituut Nederland. Dit betekent dat goede kwaliteit van omgaan met levensvragen integraal onderdeel is geworden van goede kwaliteit van (ouderen)zorg. Er is ook een versie voor cliënten(raden) beschikbaar.

Een schoon bed, op tijd medicijnen krijgen, hulp bij het aankleden. Dit hoort allemaal bij ‘goede zorg’. Toch vinden de meeste ouderen dit niet het belangrijkste. Zij willen vooral het gevoel hebben dat medewerkers oog en oor hebben voor hoe het écht met hen gaat. Dat medewerkers weten wat belangrijk voor hen is en wat voor hen de dag de moeite waard maakt. De plaatsing van de Kwaliteitsstandaard in het Register , onderschrijft dat.

Cliëntenversie

Het doel van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen is om zorgorganisaties en medewerkers in de verpleging, verzorging en zorg thuis te motiveren om levensvragen van ouderen te zien als onmisbaar onderdeel van goede en liefdevolle zorg. Er is ook een verkorte versie en een flyer voor cliënten, cliëntenraden en andere betrokkenen om hen te helpen in hun gesprekken met zorgmedewerkers en bestuurders van zorgorganisaties.

‘Aandacht voor levensvragen: is onderdeel van de zorg’

Christien Begemann, namens het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen: ‘Het begint bij persoonlijke aandacht voor de cliënt tijdens de zorg. Aandacht voor levensvragen moet geïntegreerd zijn in de dagelijkse zorg. Als zorgmedewerkers écht belangstelling hebben voor wat iemand bezig houdt, dan komt vaak het gesprek over wat iemand belangrijk vindt in z’n leven, en dus zingeving, vanzelf op gang.’

 

Werkprogramma Liefdevolle zorg

Het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen heeft een werkprogramma Liefdevolle zorg ontwikkeld voor organisaties die op basis van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen aan de slag willen gaan met levensvragen van ouderen. Hiervoor bieden Vilans en Reliëf inspiratiebijeenkomsten, trainingen, een leerwerktraject met meerdere organisaties en advies- en implementatietrajecten op maat aan.

Ontwikkeld in samenwerking

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is op verzoek van Zorginstituut Nederland ontwikkeld door het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen in samenwerking met relevante partijen in het veld, waaronder vier ouderenzorgorganisaties en de Universiteit voor Humanistiek. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is ontwikkeld door Vilans; LOC Zeggenschap in zorg en Vilans ontwikkelden de verkorte versie en de flyer.

Download hier het rapport De Kwaliteitsstandaard Levensvragen

Download hier de cliënten versie de Kwaliteitsstandaard Levensvragen

Klik op de afbeelding voor de folder:

De Kwaliteitstandaard Levensvragen flyer

Meer lezen op Zorg voor Beter

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!