De cliëntenraad in verzorgingstehuizen wel of geen fopspeen?

De cliëntenraad in verzorgingstehuizen wel of geen fopspeen?

22 feb De cliëntenraad in verzorgingstehuizen wel of geen fopspeen?

Binjamin Heyl schreef een zeer aan te raden boek voor leden van lokale, regionale, centrale en andersoortige cliëntenraden. Ook voor bestuurders directies managers die werkelijk de cliënten centraal stellen is dit boek zeer aanbevelenswaardig. Zij die de cliëntenraden maar niets vinden en cliëntenraden die zich beklagen over: zij zijn groot, en ik is klein, komen wellicht tot de ontdekking dat ze ten diepste hetzelfde willen en ontdekken ze, dat ze het samen moeten doen: Het welzijn van de cliënten blijvend stabiliseren en verbeteren.

Heyl heeft ruim 50 jaar werkervaring in de gezondheidssector een heeft reeds meerdere boeken op dit gebied uitgebracht.
Het boek, 182 bladzijden, is in drie delen opgebouwd. Een uitgebreide inleiding, gevolgd door een ervaringsverslag vanuit het verzorgingshuis WarmEnVeiligWonen te Haarlem en afgesloten door een aantal artikelen verschenen bij LOC en hier ook actief deelgenomen aan een boeiende discussie. Bij NCZ een white paper geschreven, waarop publiekelijk gereageerd werd door F.J.M. Stortelers, Voorzitter centrale cliëntenraad Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé.
Benadrukt wordt de ongelijkwaardige machtsbalans tussen bestuur/directie/management en de cliëntenraden waar de cliëntenraden de onderliggende partij zijn, niet letterlijk uiteraard, en de machthebbers nogal eens de regels bepalen en er alles aan doen om de ongelijkwaardige machtsbalans te handhaven, zodat er nauwelijks tot geen macht is bij de cliëntenraad en er sprake is van een wij en zij relatie, een relatie waar de cliënten het slachtoffer van zijn en zowel de cliëntenraad als het management/directie/bestuur, ieder vanuit eigen motivatie, dat de gewoonste zaak van de wereld schijnen te vinden, of dat de cliëntenraad geen raad weet hoe de onbalans te bespreken zodat beiden eindelijk eens samen gaan werken vanuit een wij relatie en het welzijn van de cliënten daadwerkelijk centraal komt te staan, zonder dat als reclamekreet maar blijven herhalen.

Klik HIER voor meer informatie over het boek en of bestel informatie.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!