De AVG, wat moet de cliëntenraad ermee?

Brief aan Minister over betrekken clientenraden ziekenhuizen ná corona

08 okt De AVG, wat moet de cliëntenraad ermee?

De Algemene Verordering Gegevensbescherming, oftewel de ‘AVG’ is op 25 mei 2018 van start gegaan.  In de periode daarvoor liepen mailboxen vol met berichten van bedrijven die hun privacystatement aankondigden of die vroegen om toestemming voor het toesturen van hun nieuwsbrief. Maar wat betekent de AVG voor zorginstellingen? En hoe heet wordt die soep gegeten? En wat kan of moet de cliëntenraad hiermee?

  • Wilt u weten of de organisatie waarvoor u actief bent als cliëntenraadslid, een functionaris gegevensbescherming in dienst moet nemen?
  • Wilt u weten of- en wanneer u als cliëntenraad toestemming moet vragen om contactgegevens te mogen gebruiken?
  • Wilt u weten of- en wanneer de organisatie waarvoor u actief bent als cliëntenraadslid toestemming moet vragen om persoonsgegevens te mogen gebruiken?

Wendy Rijcken – van Eck (deelnemer aan de workshop AVG, wat moet de cliëntenraad ermee) bedrijfsjurist bij Jurato Juristen & Adviseurs, schreef hierover o.a. de volgende blogs:

Toestemming vragen: wanneer wel, wanneer niet?

Functionaris Gegevensbescherming in Zorg & Welzijn: verplichting of keuze?

Wilt u meer weten of heeft u vragen voor Wendy? Zij is bereikbaar via w.rijcken@jurato.nl

Download hier de Whitepaper Privacy in de zorg en de rol van de cliëntenraad door Yvonne Nijhuis

Vraag hier de workshop AVG, wat moet de cliëntenraad ermee, aan

 

 

2 Reactie's
  • Mary-Lou van der Heijden
    Geplaatst op 08:15h, 10 oktober Beantwoorden

    Hoi, ik ben voorzitter van de cliëntenraad van Sterk Huis in Goirle. Een organisatie voor jeugdzorg, vrouwen- en mannenhulpverlening. Nu willen wij een nieuwsbrief voor dr cliënten gaan versturen, maar onder het mom van de AVG krijgen wij geen adres-en/of e-mailgegevens van onze ambulante cliënten, zodat we deze niet kunnen bereiken. Is dit terecht, en kunnen we hier iets aan doen?
    Met vriendelijke groet,
    Mary-Lou van der Heijden
    Voorzitter cliëntenraad Sterk Huis

    • NCZ
      Geplaatst op 13:56h, 11 oktober

      Dag Mary-Lou, in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) staat dat het regelmatig inventariseren van de wensen en meningen van de cliënten en hun vertegenwoordigers en het informeren van de cliënten en hun vertegenwoordigers over de werkzaamheden en de resultaten van de (centrale) cliëntenraad (bijvoorbeeld middels een nieuwsbrief) een plicht is van de cliëntenraad
      (Wmcz 2018, Hoofdstuk 3, artikel 5, punt 2a en 2b).

      Om aan deze verplichtingen te kunnen voldoen moet er contact of communicatie mogelijk zijn met de achterban. De zorginstelling moet de cliëntenraad hierbij helpen, staat ook in de wet! Misschien hebben jullie wat aan deze workshop in januari: https://ncz.nl/training/19-januari-2022-workshop-clientenraad-en-contact-met-de-achterban/

Geef een reactie

NCZ