Cliëntenraad en de Corona crisis

20 mrt Cliëntenraad en de Corona crisis

Vooralsnog zijn alle activiteiten van NCZ t/m 6 april geannuleerd in verband met het Corona virus. Net als u houden wij bij NCZ onze adem in voor wat er daarna nog komen gaat!

Bij ons zijn de eerste meldingen binnen gekomen van cliëntenraden over het feit dat er acuut zaken worden aangepast en doorgevoerd, zonder met de cliëntenraad te overleggen. Gezien de huidige situatie is dit begrijpelijk. De meeste cliëntenraden snappen dit dan ook. Dat neemt niet weg dat u als cliëntenraad wel vinger aan de pols kunt houden om vooral op een later tijdstip uw bevindingen te kunnen geven.

De wet is niet gemaakt op noodsituaties als een Corona-crisis. Wat er nu gebeurt, is nog niet eerder voorgekomen. Er zijn dan ook geen echte scenario’s voor. Dat betekent automatisch voor zorgorganisaties en (centrale) cliëntenraden: improviseren en flexibel zijn. Overleggen met cliëntenraden kost tijd en die tijd is er nu niet. Met andere woorden: de veiligheid van cliënten en medewerkers heeft nu vanzelfsprekend voorrang op de medezeggenschap.

Bij sommige organisaties vindt nu bijvoorbeeld één à tweemaal per week een kort telefonisch overleg plaats tussen de bestuurder en de voorzitter van de ( C) CR. Op grond van het overleg wordt dan een kort memo gemaakt, dat verspreid wordt onder alle leden van de cliëntenraad/raden en hun ondersteuner(s). Op deze wijze blijven de leden betrokken.

Bij weer andere organisaties complimenteren alle leden van de clientenraden, alle medewerkers, het management en het bestuur met hun aanpak en communicatie in deze moeilijke tijd. Dit doen zij bijvoorbeeld via het ‘interne netwerk.’ Ook dit kan in deze tijd het werk van de (centrale) cliëntenraad zijn!

Als (centrale) cliëntenraad kunt u, ook nu, vragen stellen of opmerkingen geven, als u iets opvalt of als een maatregel niet lijkt te werken zoals bedoeld.

Onze tip aan alle (centrale) cliëntenraden, hun ondersteuners en hun belanghebbenden, voor het samenwerken in deze tijd van Corona crisis: bedenk simpele oplossing om de cliëntenraad/-raden toch betrokken te houden. En parkeer alle andere onderwerpen voor zover als mogelijk tot na de crisis.

Tenslotte hoop ik dat deze crisis gaat bijdragen aan onze  aloude roep om minder protocollen en bureaucratie en om meer Menselijke Maat in de zorg (het lijkt ineens wel te kunnen). En aan een toekomst waarin systemen, wetten en regels de cliënten en zorgverleners dienen, in plaats van andersom.

Ik wens alle (centrale) cliëntenraden, hun ondersteuners en hun belanghebbenden heel veel sterkte en wijsheid in deze onzekere periode!

Marika Biacsics – van der Horst
directeur – bestuurder

Geen reactie's

Geef een reactie

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!