Hoe functioneert jullie cliëntenraad? Helaas zijn er nog te veel cliëntenraden die onvoldoende weten wat hun rechten en plichten zijn en wat hun taak, rol en positie is. Veel cliëntenraden en zorgbestuurders zorgen er te weinig voor dat medezeggenschap en inspraak kunnen leiden tot invloed. Een serieuze gesprekspartner kunnen zijn, begint bij het eigen functioneren van de cliëntenraad. Deze checklist kan daar hopelijk bij helpen! En natuurlijk is deze lijst bedoeld als aanzet en niet absoluut of eindig en kun je als (centrale) cliëntenraad zelf nog items toevoegen.
Marika Biacsics is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
Vergelijkbare berichten

Ouder worden 2020-2040
Door het ministerie van VWS is de Dialoognota Ouder worden 2020-2040 opgesteld als document om de toekomst van de ouderenzorg te verkennen.

Jaarverslag 2016 Cliëntenraad Sensire en Yunio
Jaarverslag cliëntenraad Sensire 2016 Structuur: Sensire kent verschillende klantlijnen. De klantlijnen ‘ wijkzorg’ en ‘wonen met zorg’ hebben binnen Sensire hun eigen cliëntenraad. De klantlijnen binnen Yunio, te weten: ‘jeugdgezondheidszorg’ en ‘maatschappelijk werk’ en ‘thuisbegeleiding’ hebben één gezamenlijke cliëntenraad, de cliëntenraad Yunio. Vanuit de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) heeft…

Plan verlaging werkdruk van Centrale Cliëntenraad Omring
Plan verlaging werkdruk van Centrale Cliëntenraad Omring De Centrale Cliëntenraad van Omring heeft een brief geschreven aan Staatssecretaris Martin van Rijn waarin zij hun plan om de werkdruk in de zorg te verlagen, uiteen zetten. Een afschrift van de brief is verstuurd aan de Tweede Kamercommissie VWS, Patiëntenfederatie Nederland, ActiZ, LOC…

Snellere digitalisering essentieel
Om de zorg in de toekomst betaalbaar te houden, is snellere digitalisering essentieel. Dit blijkt uit het onderzoek dat is uitgevoerd door Stichting Digitalezorg.nl en Pb7 in opdracht van het platform Het Digitale Landschap, een initiatief van digitale werkplekkenspecialist Multrix, hardwareleverancier Dell en chipfabrikant Intel.
Bouwen en inrichten voor mensen met dementie
Klik HIER voor informatie over onze masterclass ‘Beleidswijzigingen en Bouwplannen in de langdurige zorg.’ Bouwen en inrichten voor mensen met dementie Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg 12-03-15 De Koekoek, Veenendaal Het Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg en ActiZ brengen in de reportageserie ‘Zorgvastgoed met toekomst’ nieuwbouwprojecten voor wonen en zorg in beeld. Tien…

NCZ naar de Tweede Kamer
NCZ naar de Tweede Kamer Op 1 juni gaat NCZ met een geselecteerde groep cliëntenraadsleden uit de cure en care naar de Tweede Kamer voor een bijeenkomst met Lea Bouwmeester van de PvdA. Dit ter voorbereiding op het openbare AO overleg Governance van 11 juni waarbij o.a. de versterking van cliëntenraden besproken zal…