Hoe functioneert jullie cliëntenraad? Helaas zijn er nog te veel cliëntenraden die onvoldoende weten wat hun rechten en plichten zijn en wat hun taak, rol en positie is. Veel cliëntenraden en zorgbestuurders zorgen er te weinig voor dat medezeggenschap en inspraak kunnen leiden tot invloed. Een serieuze gesprekspartner kunnen zijn, begint bij het eigen functioneren van de cliëntenraad. Deze checklist kan daar hopelijk bij helpen! En natuurlijk is deze lijst bedoeld als aanzet en niet absoluut of eindig en kun je als (centrale) cliëntenraad zelf nog items toevoegen.
Marika Biacsics is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
Vergelijkbare berichten

Relatie tussen zorggever en ontvanger bij PPP-Zorg centraal
Interview met Monica Grasveld van PPP-Zorg over hun bijdrage aan het Congres Koersen en Kansen voor de Cliëntenraad op 23 november in Ede
Kamerbrief over de transitie van de Wmo
Lees hier de BRIEF van staatssecretaris Van Rijn (VWS) aan de Tweede Kamer over de stappen die gemeenten minimaal moeten zetten bij de transitie van de Wmo 2015. Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd. En de BIJLAGEN ‘Focuslijst Wmo 2015’ en ‘Transitie Wmo 2015: focuspunten, monitoring en acties.’
Centrale Cliëntenraad BrabantZorg maakt zorgen kenbaar over contractering wijkverpleging
De Centrale Cliëntenraad van BrabantZorg maakt haar zorgen kenbaar in een brief aan Minister Schippers rondom de contractering van wijkverpleging met de zorgverzekeraars.

Cliëntenraad UCCZ Dekkerswald Nijmegen zoekt nieuwe leden!
Cliëntenraad UCCZ Dekkerswald Nijmegen zoekt nieuwe leden! Klik HIER voor meer informatie.

Voorzitter CCR Atlant over Cliëntenraad in quarantaine tijd
Als voorzitter van een Centrale Cliëntenraad (CCR) weet Hans Jonkman hoe lastig het is om een goede rol te hebben in deze quarantaine tijd.

Hier hebben wij voor gevochten; pakt u de handschoen weer op!?
Een oproep van Marika Biacsics, directeur NCZ aan (centrale) cliëntenraden om de medezeggenschap weer op te pakken na twee maanden intelligente lock-down.