Brief over de hervorming van de gezondheidszorg (Engels)
Download de brief van Eurocommissaris Barnier aan minister Schippers (VWS) over de hervorming van de gezondheidszorg
Brief over de hervorming van de gezondheidszorg (Engels)
Download de brief van Eurocommissaris Barnier aan minister Schippers (VWS) over de hervorming van de gezondheidszorg
Marika Biacsics is als medeoprichter van het Netwerk Cliëntenraden in de Zorg (NCZ) al sinds 2007 betrokken bij- en bezig met- het cliënten perspectief in de zorg. Zij is van 2009 t/m 2013 voorzitter van het bestuur geweest, van 2014 t/m 2018 netwerkvoorzitter en sinds 2018 is zij directeur-bestuurder van NCZ. Marika is nauw betrokken geweest bij het tot stand komen van de aanpassingen aan de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (Wmcz 2018) en zij staat al 15 jaar (centrale) cliëntenraden in de gehele zorgsector bij met raad en daad. Zij geeft presentaties/workshops aan cliëntenraden en zorginstellingen over de functie, rol, taak, positie, rechten en plichten, de medezeggenschapsregeling, het contact met de achterban, het profileren en het werven van nieuwe leden maar ook over klachten en geschillen, cliëntenrechten en de wettelijke vertegenwoordiging van cliënten. Inspraak en Medezeggenschap daar draait het bij Marika om en haar motto en drijfveer is: "Inspraak moet leiden tot Invloed!"
NCZ feliciteerde afgestudeerde klachtenfunctionarissen in de zorg! Op 1 december jl. was NCZ aanwezig om studenten van Quasir B.V. die de opleiding tot ‘onafhankelijk klachtenfunctionaris’ met succes hebben doorlopen, te feliciteren met het behalen van hun diploma en om de diploma’s uit te reiken.
Cliëntenraden in dialoog met Zorgverzekeraars Cliënten bezitten een sleutelpositie in onze zorgmaatschappij. Met de door hen betaalde premies en de aan hun toegewezen vergoedingen voor zorg en ondersteuning houden zij de zorgmotor draaiende. Door de verschillende patiëntenorganisaties en (centrale) cliëntenraden wordt opgekomen voor kwaliteit vanuit cliëntenperspectief. Cliëntenraden constateren dat…
Fusies bij kleine ziekenhuizen Door het voornemen van een fusie tussen het relatief kleine Zuwe Hofpoort Ziekenhuis en het veel grotere St. Antonius Ziekenhuis heeft de cliëntenraad van het Zuwe Hofpoort Ziekenhuis de afgelopen twee jaar veel – helaas nogal negatieve – ervaring opgedaan met fusieperikelen rondom het collectief patiëntenbelang….
EEN GOED FUNCTIONERENDE CLIËNTENRAAD WORDT BEPAALD DOOR SAMENWERKING MET HET MANAGEMENT Een fragment: “De redenering was dat de cliëntenraad noch ondergeschikt, noch bovengeschikt is aan het management en andersom geldt hetzelfde. Beiden kunnen elkaar dus nooit ter verantwoording roepen, het zijn twee los van elkaar staande organen die organisatorisch gesproken…
Cliëntenraden: nut, noodzaak en kansen! Cliëntenraden zijn tegenwoordig vanzelfsprekend binnen zorgorganisaties. Wat merken activiteitenbegeleiders er van dat zo’n raad bestaat? John Sijnke sprak hier over met Jan Wijnen voor een artikel in het aprilnummer van Vakblad AS: maandblad voor de AktiviteitenSector. Oudere activiteitenbegeleiders herinneren zich Jan Wijnen misschien nog…
Een blog van Roeland de Mol, gespecialiseerd advocaat voor cliëntenraden over wat je als cliëntenraad nooit kunt zeggen.