kennis/interesse t.a.v. de zorg en/of juridische kennis

ca. 20 uur per maand

sluiting 31 mei 2024

Vind je ook dat het in het ziekenhuis om de patiënt moet draaien? En wil je daar actief aan meewerken in een toonaangevende rol? Word dan lid van de Cliëntenraad!

De Cliëntenraad van Meander Medisch Centrum (MMC) en het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB) zoekt nieuwe leden vanwege het aflopen van de termijn van enkele van de huidige leden. Onze missie is het behartigen van de belangen van alle patiënten, hun naasten en bezoekers van het ziekenhuis.

Als jij het interessant vindt om mee te denken over hoogwaardige zorg voor onze patiënten, bekijk dan zeker deze vacature.

3 nieuwe leden gezocht voor de Clientenraad van Meander MC

Over Meander

Meander Medisch Centrum is het ziekenhuis voor de inwoners van de regio Amersfoort en (voor specifieke behandelingen) voor mensen buiten de regio. Meander werkt nauw samen met anderen die voor onze doelgroep belangrijk zijn: mantelzorgers, zorgverleners in de eerste lijn, andere (academische en topklinische) ziekenhuizen, verzekeraars, patiëntenorganisaties en overheden. In dit netwerk van partners vervult Meander een specifieke, onmisbare functie. Deze opdracht is weergegeven in onze missie: ‘Meander Medisch Centrum, úw partner in gezondheid.’

Wat doet de Cliëntenraad

De Cliëntenraad van Meander Medisch Centrum (MMC) fungeert als stem van de patiënten en adviseert de Raad van Bestuur en het Medisch Specialistisch Bedrijf (MSB) van Meander gevraagd en ongevraagd vanuit het perspectief van de patiënten. De bevoegdheden van de Cliëntenraad zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018).

Wij hebben drie werkgroepen:

  • Kwaliteit & Veiligheid
  • Informatisering & Communicatie
  • Organisatie

Om onze patiënten effectief te vertegenwoordigen, hechten we veel waarde aan het actief onderhouden van contacten met onze achterban. 

Lid zijn van de Cliëntenraad biedt een unieke kans om uitgebreid kennis te maken met het reilen en zeilen van een groot regionaal topklinisch ziekenhuis en bij te dragen aan kwaliteitsverbetering voor de patiënten, hun naasten en bezoekers. Meander Medisch Centrum staat hoog in de diverse ranglijsten, heeft ambities om de zorgverlening nog beter te maken en het patiënten belang nog meer op de voorgrond te plaatsen. Een actieve Cliëntenraad draagt hier graag haar steentje aan bij.

Wij zijn een groep enthousiaste vrijwilligers – met verschillende achtergronden en leeftijden. Wij vormen een goed team dat er plezier in heeft om mee te helpen de ontwikkelingen van het ziekenhuis vorm te geven en ons daarbij te richten op het belang van de patiënt.

Wat ga je doen

De Cliëntenraad vergadert elke 2e donderdagmiddag van de maand. Bij elk overleg is de bestuurder van het MMC voor een deel aanwezig. Elk kwartaal neemt ook de (vice)voorzitter van het MSB aan de vergadering deel.

Naast deze vaste vergadering is iedereen minstens lid van één werkgroep. De leden van de werkgroep overleggen inhoudelijk over actuele onderwerpen en voeren gesprekken met diverse interne en externe vertegenwoordigers. Denk hierbij aan artsen, verpleegkundigen, stafmedewerkers van het ziekenhuis maar ook aan organisaties waar we mee samenwerken.

Ook wordt de Cliëntenraad regelmatig uitgenodigd om aan te sluiten bij overleggen binnen het ziekenhuis zoals bijvoorbeeld bij de stuurgroep Kwaliteit, om de belangen van patiënten te vertegenwoordigen.

Het is lastig om een indicatie te geven voor de wekelijkse tijdsbesteding omdat de werkzaamheden kunnen variëren. Gemiddeld genomen kosten de werkzaamheden ongeveer 20-30 uur per maand.

De afspraken vinden veelal gedurende de reguliere werktijden (overdag) plaats. Sommige bijeenkomsten worden echter ’s avonds gehouden, zoals bijvoorbeeld de werkgroep overleggen.

We proberen uiteraard rekening te houden met jouw agenda, maar ons uitgangspunt is: vrijwillig, maar niet vrijblijvend. We rekenen op jouw inzet! 

Wij vragen

Vanwege het vertrek van drie leden die hun termijn hebben voltooid, zijn we op zoek naar drie nieuwe leden die vanaf november 2024 kunnen starten. We zijn met name op zoek naar iemand met een sterke inhoudelijke kennis van de ontwikkelingen in de zorg, of iemand die bereid is zich hierin te verdiepen. Daarnaast zoeken we voor één van de posities iemand met een juridische achtergrond.

  • Ben jij iemand die deze verantwoordelijkheid vrijwillig op zich neemt maar er niet vrijblijvend in staat?
  • Heb jij affiniteit met de ziekenhuiszorg en wil je de ontwikkelingen van de patiëntenzorg mede beïnvloeden?
  • Ben jij patiënt en kun jij je verplaatsen in de positie van zowel patiënten als medewerkers, bestuurders en organisatie?
  • Ben jij breed maatschappelijk georiënteerd?
  • Ben jij iemand die graag aanpakt in teamverband en beschik je over voldoende tijd?

Spreekt deze vacature jou aan en herken jij je in bovenstaande punten? Dan zijn wij opzoek naar jou!

Wij bieden

De benoeming door de Raad van Bestuur is in principe voor vier jaar, waarna een verlenging van maximaal vier jaar tot de mogelijkheden behoort.

De leden wonen in het verzorgingsgebied van Meander Medisch Centrum en mogen geen direct (dienst)-verband met het MMC hebben.

Het lidmaatschap van de Cliëntenraad is een onbezoldigde functie waarvoor een onkostenregeling geldt.

Enthousiast geworden?

Voor nadere informatie over deze functie kan contact worden opgenomen met Wim Ansen, Voorzitter van de Cliëntenraad. Hij is bereikbaar per e-mail via: wghm.ansen@meandermc.nl Laat hier je telefoonnummer achter en hij belt je zo snel mogelijk terug.

De motivatiebrief met CV kan uiterlijk tot 31 mei 2024 worden gericht aan: Cliëntenraad Meander Medisch Centrum, t.a.v. ambtelijk secretaris Marije Kemp, clientenraad@meandermc.nl 

De gesprekken vinden plaats in de week van 10 juni 2024 op locatie Meander Medisch Centrum te Amersfoort.

Misschien ook interessant voor u

Vacature lid Centrale Cliëntenraad Het Baken

Gelre Ziekenhuizen zoekt nieuwe leden voor de cliëntenraad

Vacature Ondersteuner Medezeggenschap Medewerkers bij Koraal

Vacature Ambtelijk Secretaris Centrale Cliëntenraad Het Baken

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *