Leergang Professionalisering van de clientenraad

Leergang Professionalisering van de clientenraad

 1.500,00

Aan het einde van de leergang heeft u een inhoudelijke visie ontwikkeld op het functioneren van de organisatie en weet u hoe dit uit te dragen naar bestuurder en cliënten/achterban.

Professionalisering van de clientenraad

Professionalisering van de clientenraad.
Inhoud

Deze leergang kan gevolgd worden door individuele leden van cliëntenraden tijdens landelijke bijeenkomsten. Ook kan een cliëntenraad deze leergang in service afnemen. In overleg met de raad wordt de leergang van binnen maximaal twee jaar op de locatie van de cliëntenraad gevolgd. Tussen de bijeenkomsten en voorafgaand aan de eerste bijeenkomst maken de deelnemers huiswerk. De totale studielast bedraagt 24 uur. Uiteraard is er binnen het programma ruimte om op de eigen vragen van de cliëntenraad in te gaan.

 

Onderwerpen uit de leergang:

  1. Visie
    1. Korte herhaling van de relevante wet- en regelgeving.
    2. Visie op zorg van de instelling waaraan je verbonden bent.
    3. Visie op medezeggenschap in het licht van de huidige ontwikkelingen in wet- en regelgeving, in de zorg en in de medezeggenschap. Ligt het accent op het controleren van de bestuurder of ligt het accent juist op het meedenken en mee-ontwikkelen van beleid.
    4. Hoe kun je die visie uitvoeren? Analyse van de organisatie en de cliëntenraad en op basis daarvan ontwikkelen we een strategie om de visie van de cliëntenraad te realiseren.
  2. In gesprek met de bestuurder
    1. Communicatie algemeen: welke kenmerken van communicatie zijn wezenlijk voor het overleg tussen de cliëntenraad en de bestuurder.
    2. Roos van Leary: jouw manier van reageren beïnvloedt de reactie van de ander. Hoe kun je, door anders te reageren, ook de wijze van reageren van de ander beïnvloeden?
    3. Onderhandelen: als cliëntenraad onderhandel je voortdurend met de bestuurder. Wat kun je leren over onderhandelingsstrategieën en -tactieken, waardoor je je onderhandelingspositie versterkt en waardoor je invloed toeneemt.
  3. Achterban en effectief en efficiënt vergaderen
    1. Hoe kun je je als cliëntenraad profileren. Wie ben je, wie wil je zijn en hoe breng je dat voor het voetlicht van je achterban.
    2. Hoe organiseer je je directe contact met de achterban?
    3. Hoe kun je je vergaderingen effectiever en efficiënter maken. Welke besluitvormingsprocedures volg je daarbij.
Duur

drie dagen

Voor wie

(startende) (centrale) cliëntenraden, patiënten advies raden of andere vormen van georganiseerde cliënten medezeggenschap.

Uw Trainer

Hans van Dinteren, Wim Eggens, Alice Makkinga (voor GGZ)

PDF
Bijzonderheden

De cursus kan ook per dag/per onderdeel worden besteld en op maat worden aangeboden

Prijs
  • € 1500,- bij lidmaatschapspakket BASIS en voor niet-leden
  • € 1350,- bij lidmaatschapspakket PLUS
  • € 60,- bij lidmaatschapspakket MAXI

BTW wordt niet berekend vanwege CRKBO registratie.

Reiskosten trainer op nacalculatie o.b.v. € 0,20 per kilometer of openbaar vervoer eerste klas reizen.

drie dagen

€ 1500,-

Cursusdata

Nader te bepalen

Andere data?

Locaties

op de eigen locatie.

Andere locatie?

Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.