Leergang Leiden van de (Centrale) Cliëntenraad (Voorzitter)

Leergang Leiden van de (Centrale) Cliëntenraad (Voorzitter)

 1.500,00

NCZ biedt een leergang aan voor Voorzitters van (Centrale) Cliëntenraden van zowel intramurale als extramurale zorg. Het voorzitten van een (centrale) cliëntenraad lijkt vaak gemakkelijker dan het is. Soms lijkt een cliëntenraad op een kruiwagen met kikkers: hoe houd je ze allemaal binnen? En je taak is ook om te zorgen voor focus binnen de raad: het uitvoeren van de medezeggenschap. En dan liefst ook nog in een prettige sfeer en met goed contact met de Raad van Bestuur of de directie.

Leiden van de (Centrale) Cliëntenraad (Voorzitter)

Het voorzitten van een (centrale) cliëntenraad lijkt vaak gemakkelijker dan het is. Soms lijkt een cliëntenraad op een kruiwagen met kikkers: hoe houd je ze allemaal binnen? En je taak is ook om te zorgen voor focus binnen de raad: het uitvoeren van de medezeggenschap. En dan liefst ook nog in een prettige sfeer en met goed contact met de Raad van Bestuur of de directie.

Inhoud

Leiden van de (Centrale) Cliëntenraad

Dagdeel 1:

  • Introductie en algemeen
    • Kennismaking en inventariseren verwachtingen
    • Algemene kennis:
      • Trends in medezeggenschap
      • WMCZ en Wet overleg huurder-verhuurder
      • Nieuwe WMCZ (stand van zaken en hoofdlijnen wijzigingen)

Dagdeel 2:

  • Teamrollen en vergaderen
    • Teamrollen van Belbin:
      • Wat is het
      • Wat zeggen deze rollen over jouw rol
      • Wat kun je ermee in je cliëntenraad
    • Efficiënt en effectief vergaderen

Dagdeel 3

  • Communicatie en planning
    • Roos van Leary
      • Wat is het
      • Wat zegt de Roos van Leary over jouw wijze van communiceren
      • Wat kun je ermee in je cliëntenraad
    • Planmatig werken
      • Wat zijn de voorwaarden om planmatig te kunnen werken als cliëntenraad
      • Hoe kun je ervoor zorgen dat aan die voorwaarden wordt voldaan
Doel

Het doel van de leergang is u als voorzitter inzicht te geven in uw rol, taak en functie en u handvatten te geven bij het uitvoeren hiervan als (onafhankelijk) voorzitter.

Resultaat

Na afloop van de leergang weet u de focus binnen de raad op het uitvoeren van de medezeggenschap te stimuleren en te controleren én heeft u kennis over uw rol als voorzitter en over de rol van de cliëntenraad in de samenwerking met de Raad van Bestuur/Manager en andere geledingen.

Duur

3 dagdelen

Voor wie

(Onafhankelijke) Voorzitters van een (Centrale) Cliëntenraad, Patiënten Advies Raad of een andere vorm van Cliënten Medezeggenschap of Inspraak in de Zorg.

Uw Trainer
PDF
Bijzonderheden

De leergang kan ook per onderdeel worden besteld en op maat worden aangeboden.

Prijs
  • € 1500,- bij lidmaatschapspakket BASIS en voor niet-leden
  • € 1350,- bij lidmaatschapspakket PLUS
  • € 1200,- bij lidmaatschapspakket MAXI

De prijs is gebaseerd op een interne leergang en is bedoeld voor de gehele leergang inclusief alle deelnemers (max 10).

Als de leergang op open inschrijving wordt aangeboden zal de prijs ca. € 750,- p.p. bedragen.

3 dagdelen

€ 1500,-

Cursusdata

Nader te bepalen

Andere data?

Locaties

Op de eigen locatie

Andere locatie?

Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.