Nieuws

‘De kern is dat de stem van de cliënten en de cliëntenraad gehoord worden’ aldus Martin van Rijn

14 okt ‘De kern is dat de stem van de cliënten en de cliëntenraad gehoord worden’ aldus Martin van Rijn

‘De kern is dat de stem van de cliënten en de cliëntenraad gehoord worden’ aldus Martin van Rijn

Bron: Waardigheid en Trots De regels voor veiligheid in verpleeghuizen moeten vanzelfsprekend op orde zijn, zei staatssecretaris Martin van Rijn tijdens het afsluitende debat van het congres “Cliëntenraad: van weten naar doen”. Maar verder moet het gesprek vooral over de bewoners en hun wensen gaan. Voor dat gesprek moet ruimte gemaakt worden, zei hij. ‘En dat zal nog tot veel discussie leiden, maar het gaat wel gebeuren.’
Lees meer
Internetconsultatie Wmcz

03 okt Internetconsultatie Wmcz II

Internetconsultatie van het wetsontwerp Wmcz II De internetconsultatie van het wetsontwerp voor de nieuwe Wmcz is op 13 november 2016 gesloten. Met de Wmcz II wordt de inspraak en medezeggenschap van cliënten en cliëntenraden in de zorg versterkt. Dit moet uiteindelijk leiden tot een vernieuwde Wmcz.

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de huidige Wmcz zijn de volgende:

Lees meer
Thema "minder regels" in de nieuwe editie van E-zin & Zorg

27 sep Thema “minder regels” in de nieuwe editie van E-zin & Zorg

Thema "minder regels" in de nieuwe editie van E-zin & Zorg

Minder regels klinkt bij veel zorgmedewerkers als muziek in de oren. Maar zijn er ook kanttekeningen en bedreigingen en wordt het geen rommeltje zonder die regels en afspraken? Een voorbeeld van een regel zijn de verplichte bewaartermijnen van medicatietoedienlijsten. De Inspectie voor de Volksgezondheid stelt dat medicatiedeellijsten twee jaar moeten worden bewaard. Dit kost heel veel tijd van medewerkers en dus ook geld. Per 1 juli 2016 is Zorggroep Elde in het kader van ‘minder regels’ gestopt met het bewaren van deze lijsten. Benieuwd hoe het daar nu gaat? Lees HIER verder in ons online magazine.
Lees meer
Extra aandacht voor hoe cliënten zorg

19 sep Extra aandacht voor hoe cliënten zorg

Extra aandacht voor hoe cliënten zorg ervaren

Bron: www.igz.nl In het najaar van 2016 gaat de inspectie extra aandacht geven aan hoe de cliënt in de gehandicaptenzorg de zorg beleeft. De inspectie gaat dit bij veertig instellingen speciaal onderzoeken. Daarnaast heeft ze een nieuw hulpmiddel ontwikkeld, speciaal voor het toezicht op de kwaliteit van zorg aan mensen met een ernstig meervoudige beperking (EMB). Dit instrument-EMB helpt de inspecteur bijvoorbeeld te onderzoeken of er goed naar mensen met een ernstig meervoudige beperking wordt geluisterd.
Lees meer
Jaarverslag 2015 De Zorggroep en Cliëntenraad

08 sep Jaarverslag 2015 De Zorggroep en Cliëntenraad

Jaarverslag 2015 De Zorggroep en Cliëntenraad

De cliënt is het uitgangspunt voor de zorg en de dienstverlening. Om in deze ontwikkeling mee te gaan werkt De Zorggroep verder aan het toekomstbestendig inrichten van de organisatie. Kwaliteit en veiligheid staan onverminderd voorop. Het opnieuw inrichten van de organisatie is een uitdaging die flexibiliteit van de medewerkers vraagt. Zij staan voor liefdevolle en professionele zorg voor de cliënt.
Lees meer
Zorgmedewerkers gebruiken zelf steeds meer zorg

07 sep Zorgmedewerkers gebruiken zelf steeds meer zorg

Zorgmedewerkers gebruiken zelf steeds meer zorg

Bron: Cynthia van Wachem Stichting IZZ Stichting IZZ onderzocht voor het vijfde achtereenvolgende jaar de gegevens van haar leden. Hieruit blijkt dat het zorggebruik van zorgmedewerkers fors is gestegen. IZZ hoopt met het onderzoek verklarende en beïnvloedbare factoren te vinden van de verschillen in zorggebruik om samen met zorgorganisaties  oplossingen voor verbeteringen te ontwikkelen en uit te proberen.
Lees meer
Meer weten over onze organisatie? Neem contact op 06-51222505 of gebruik het contactformulier.